سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانلود ، آموزش ، فول آلبوم، نرم افزار، مباحث شیعه وسنی،عکس وتصویر، با انواع خواندنی های جذاب ومطالب متفرقه دیگر

آمار
امروز 439
 دیروز 49
 کل  1169790
لینک دوستان
فرزانگان امیدوار
شقایقهای کالپوش
TOWER SIAH POOSH
کانون فرهنگی شهدا
****شهرستان بجنورد****
.: شهر عشق :.
بوی سیب
منطقه آزاد
انسان جاری
برادران شهید هاشمی
اواز قطره
محمد قدرتی MOHAMMAD GHODRATI
کلبه تنهایی
نهِ/ دی/ هشتاد و هشت
این نیز بگذرد ...
xXx عکسدونی xXx
نمی دونم بخدا موندم
آرمان
گرگ و میش
از فرش تا عرش
پایگاه اطلاعاتی و کاربردی شایگان
چاهورز اسپورت و دیدنیهای ان
*مظلومیت اهل البیت(علیهم السلام)*
.:؛ حقوق و حقوقدانان ؛:.
جیگر نامه
صدفم چشم به راهتم برگرد
دهاتی
دکتر علی حاجی ستوده
همه رقم مفت!!!!!
قلب خـــــــــــــــــــــــــــاکی
مدیا ای آر
تسنیم
عشق نردبانی برای لمس رویا ها
شاخه شکسته
تنهایی من
حروفهای زیبای انگلیسی
عشق طلاست
موج سوم
فقط به عشق تو سمیرا من این دنیا را دوست دارم
عشق بی انتها
صفاسیتی
دکتر علی حاجی ستوده
پسران جوان
آموزش های لینوکس
آموزش های مایکروسافت
سیسکو
آموزش انتقال صدا و تصویر
آموزش ستاره شناسی
موبایل مجانی
دفاع مقدس
آموزش وبلاگ نویسی
آموزشی
مرکز دانلود مهندسی عمران
بهترین دانلود ها
دانلود بهترین فیلم های 2008
آموزش خیاطی
آموزش آشپزی
آموزش داستان نویسی
آموزش برق
آموزش رانندگی
آموزش آرایشگری
آموزش تعمیر موبایل
آموزش بازیگری
آموزش مکانیک خودرو
مجله اینترنتی خانواده گی
سایت کودک و نوجوان شبکه آموزش -آموزش نقاشی
آموزش قرآن
آموزش عربی
آموزش انگلیس
آموزش فرانسه
مجموعه آموزش چینی
آموزش در ورزش
آموزش شوهرداری
برنامه نود90
ایسنا ورزشی
پخش زنده فوتبال
اخبار دانشگاه ازاد - ازمون
دانشگاه خلیج فارس بوشهر
دانشگاه پیام نور بوشهر - همه واحد ها
دانشگاه پیام نور واحد بوشهر
انتخاب رشته پیام نور
نمرات پیام نور
مجازی و غیر مجازی
کتابهای پیام نور
بازارکار
ثبت نام کارت هوشمند سوخت - موتور سیکلت
رهگیری کارت هوشمند ماشین - پست
گاز سوز کردن ماشین
کارت سوخت گازوییل
بانک الکترونیک صادرات
همراه اول
ایرانسل
پخش زنده تلویزیون
سروش سیما
نظر سنجی صدا و سیما
تیتراژ تلویزی.ن
تیتراژ تلویزیون
اس ام اس
مجلس
شیخ انصاریان
شهید آوینی
مهدویت
سازمان شنجش
دیکشنری آنلاین
مقالات | خدمات مهندسی و صنایع برق ایران
بانک بان
مرکز عمران ایران
دانلود نرم افزار های حسابداری
استاندارهای حسابداری
وام
گروه مستند سراج
دایرکتوری وبلاگ های ایرانی
ورزش بانوان یا خیابانگردی
سامانه ارسال ایمیل تبلیغاتی
تک شاخ
طراح وب سایت
«چی شد چادری شدم؟»
سایت حمایه الشعب البحرینی
امام زمان هنوز به دنیا نیامده است؟؟؟


در پاسخ به دوستان عزیزی که مدعی هستند « امام زمان هنوز به دنیا نیامده است!»
از جمله پیشگوئیهاى پیامبر اکرم صلى اللّه علیه و آله در رابطه با مشخصات نسبى و ویژگیهاى خانوادگى امام مهدى منتظر(علیه السلام) موضوع حسینى بودن اوست که حضرتش با تعبیرات مختلف، جدّ پدرى آن امام بزرگوار را ابوعبداللّه ، حسین بن على بن ابیطالب معرفى و اعلام فرمود .
معترفین از علماى سنى به ولادت حضرت مهدى(علیه السلام) از نسل فاطمه زهرا(علیها السلام) و امام حسین بن على(علیهما السلام) در نیمه شعبان 255 هجرى
حداقل یکصد و بیست و هشت نفر از اعلام حدیثى و تاریخى اهل تسنن در مصادر حدیثى و منابع تاریخى مربوطه اعتراف به ولادت حضرت مهدى در حدود نیمه دوم قرن سوم هجرى نموده و عموما به سلسله نسب پدرى آن بزرگوار که از امام حسن عسکرى منتهى به امام حسین بن على بن ابیطالب مى شود تصریح کرده اند و دیگر جاى هیچگونه شکى نیست که حضرت مهدى موعود منتظر حسینى است و چندان نیازى به طرح عنوان حسینى بودن آن بزرگوار نخواهد بود. اصل مسأله مهدویّت در اسلام ،مورد اتفاق بین همه مذاهب عقیدتى و فقهى اسلام است. چیزى که در این رابطه مورد اختلاف مى باشد موضوع ولادت حضرت مهدى است که گروهى انگشت شمار از اهل تسنّن منکر ، و اکثریّت قریب به اتفاقْ موافق با شیعه ، و در منابع عقیدتى ، حدیثى و تاریخى خود صریحاً بدان اعتراف کرده اند:
1ــ ابوبکر محمد بن هارون رویانى ( در گذشته 307 ) در « مسند » مخطوط موجود در کتابخانه ظاهریه شام در بخش ویژه حضرت « مهدى » در جلد سوم « الامام المهدى عند اهل السنة » .
2 ــ ابن ابى ثلج ، ابوبکر ، محمّد بن احمد بن بغدادى ( 238 ـ 322 ) از بزرگان محدثان و مؤلف « تاریخ الأئمة » که به عنوان « موالید الأئمة » به پیوست « الفصول العشرة فى الغیبة ـ شیخ مفید ـ » و « نوادر راوندى » به سال 1370 هجرى در نجف به چاپ رسیده; و در این کتاب انتساب حضرت مهدى( ع ) به امام عسکرى و ولادت آن بزرگوار را صریحاً اعتراف نموده است.
3 ــ ابوالعباس ، احمد بن ابراهیم بن على کندى ، شاگرد ابن جریر طبرى ، استاد حافظ ابونعیم اصفهانى ، مقیم مکه ، و راوى کتاب « موالید الأئمة ».
4 ــ ابوعلى ، احمد بن محمد بن على عمادى نسوى ، راوى کتاب « موالید الأئمة » ابن ابى ثلج به سال 350 از کندى سابق الذکر.
5 ــ ابومسعود ، احمد بن محمد بن عبدالعزیزبن شاذان بجلى ، نویسنده و قارى رساله « موالید الأئمة » بر ابومنصور شیرازى.
6 ــ ابومنصور ، عبدالرحیم بن محمد بن احمد بن شرابى شیرازى که رساله مذبور را از ابى مسعود شنیده و نوشته است.
7 ــ ابومحمد ، اسد بن احمد ثقفى که رساله « موالید الأئمة » را از ابومنصور گرفته است.
8 ــ ابوماجد ، محمد بن حامد بن عبدالمنعم بن عزیز بن واعظ که رساله فوق الذکر را به نقل از ثقفى نامبرده ضبط کرده است.
9 ــ ابوعبداللّه ، محمد بن عبدالواحد بن فاخر قرشى که این رساله را از ابوماجد شنیده و نقل کرده است.
10 ــ محب الدین ، ابوعبداللّه ، محمد بن محمود بن حسن نجار بغدادى( 643 ) که شاگرد ابن جوزى ، مدرس مدرسه « مستنصریه » بغداد ، و مؤلف « ذیل تاریخ بغدادـ شامل40جلد ـ » بوده و محتواى رسـاله « موالید الأئمة » را از مشایخ سـه گانه پیشین ( ابومحمد ثقفى ، ابوماجد ، ابوعبداللّه فاخر قرشى ) شنیده و ضبط نموده است.
نام و کتب بیش از 100 نفر از اهل سنت را که به دنیا آمدن حضرت مهدی را پذیرفته و ثبت کرده‏اند، در ادامه مطلب ببینید.
11 ــ نسب شناس مشهور ، ابونصر ، سهل بن عبداللّه بخارى زیدى ( بعد 341 ) در « سرُّ السلسة العلویَّـة » پیرامون نام امام حسن عسکرى ( ع ) چاپ نجف.
12 ــ مورخ شهیر على بن حسین مسعودى( 346 ) در « مروج الذهب » جلد 8 ،چاپ لیدنـ به ضمیمه ترجمه فرانسوى ـص40.
13 ــ خوارزمى ، محمد بن احمد بن یوسف کاتب( 387 ) در « مفاتیح العلوم » ، چاپ لیدن سنه 1895 ، ص32 ـ 33.
14 ــ حافظ ابوالفتح ، محمد بن احمد بن ابى الفوارس بغدادى ( 388 ـ 412 ) در « اربعین » خود شماره 4 به نقل« کشف الاستار » محدّث نورى ص 29 چاپ اول.
15 ــ جعفر بن محمد بن المعتز مستغفرى سمرقندى ( 432 ) در « دلائل النبوة و المعجزات » ( بنــا به نقل شیخـانى در « الصراط السوى » ).
16 ــ ابوبکر ، احمد بن حسین بیهقى خسروجردى شافعى ( 458 ) در « شعب الایمان » چاپ دائرة المعارف هند.
17 ــ مؤلف « مجمل التواریخ و القصص » فارسى ، ( تألیف سال 520 ) ، ص 458 چاپ تهران.
18 ــ احمد بن ابى الحسن نامقى جــامى( 536 ) به نقل « ینابیع المودة » ضمن احوال امیر مؤمنان ، باب 87 ص 566.
19 ــ ابن خشاب ، أبومحمد ، عبداللّه بن احمد بغدادى ( 567 ) در « تاریخ موالیدالائمة و . . . »به نقل « کشف الأستار » و« أعیان الشیعه ».
20 ــ اخطب خوارزم ، موفق بن احمد حنفى( 484 ـ 568 ) در « مقتل امام حسین » ( که بعضى با مناقب امیرالمؤمنین از همان نویسنده اشتباه کرده اند ) ج 1 ص 94 ، 96 ضمن دو روایت و به نقل « ینابیع المودة » ص 492 چاپ اسلامبول سنة 1301 و « کشف الاستار » علامه نورى.
21 ــ یحیى بن سلامت خصکفى شافعى ( 568 ) به نقل مؤلفان « تذکرة الخواص » ص 360 چاپ نجف و « ینابیع المودة » باب 87 ص569 بعنوان بعض شافعیه.
22 ــ ابن ازرق ، عبداللّه بن محمد بن فارقى ( 590 ) در « تاریخ میا فارقین » به نقل « وفیات الاعیان » ( ج 3 ص316 ، شماره مسلسل534 ).
23 ــ خلیفه عباسى ، الناصرلدین اللّه ، احمد بن مستضیىء ( 622 ) روى درب مُنبَّت کارى صفه سرداب سامراء که به دستور او تهیه و نصب گردیده.
24 ــ شهاب الدین ، یاقوت بن عبداللّه حموى رومى بغدادى ( 626 ) در « معجم البلدان » ( ج 3 ص 173 ) پیرامون کلمه « سامراء ».
25 ــ شیخ فرید الدین عطار ، محمد بن ابراهیم نیشابورى همدانى ( 627 ) در دیوانش به نام « مظهر الصفات » به نقل « ینابیع المودة » باب87.
26 ــ ابن اثیر جزرى ، عزالدین على بن محمد شیبانى موصلى ( 555 ـ 630 ) در « الکامل » ذیل سنه 260.
27 ــ شیخ محى الدین محمد بن على معروف به ابن عربى طائى اندلسى ( 638 ) به نقل شعرانى ــ در « الیواقیت و الجواهر » مبحث 65 ــ از باب 366 « فتوحات مکیه » او که متأسفانه در چاپهاى متعدد مصر از روى خیانت این مطلب ساقط شده.
نیز حمزاوى در « مشارق الانوار » و صبان در « اسعاف الراغبـین » این مطلب را از محى الدین نقل کرده اند.
28 ــ شیخ سعد الدین ، محمد بن مؤید حمویه ، معروف به سعد الدین حموى ( 650 ) در رساله « مهدى منتظر » به نقل جامى در « مرآة الاسرار ».
29 ــ شیخ کمال الدین محمد بن طلحه شافعى نصیبى ( 582 ـ652 ) در « مطالب السئول فى مناقب آل الرسول » باب 12 و نیز در « الدر المنظم » که بخشى از آن در باب 68 « ینابیع المودة » ( ص 493 ـ 494 ) درج و به چاپ رسیده است.
30 ــ شمس الدین ، یوسف بن قزاوغلى ، سبط ابى الفرج بن جوزى ( 654 ) در « تذکرة خواص الامة ـ فصل ویژه حضرت مهدى ـ » که در تهران و نجف به چاپ رسیده است.
31 ــ حافظ ابوعبداللّه محمد بن یوسف گنجى شافعى( 658 ) در « کفایة الطالب » ـ پیرو نام امام عسکرى( ع ) ـ و در « البیان فى أخبار صاحب الزمان » ـ باب 25 ـ که مکرر در ایران و نجف و بیروت چاپ شده است.
32ــ جلال الدین بلخى رومى( 672 ) در « مثنوى » ، ضمن قصیده « اى سرور مردان على مستان سلامت مى کنند ».
33 ــ صدرالدین قونوى از بزرگان عرفا و فلاسفه( 673 ) در قصیده « رائیه » خود به نقل « کشف الاستار » محدث نورى شماره مسلسل 31.
34 ــ ابن خلکان ( 681 ) در « وفیات الاعیان » ج 1 ص 571 چاپ بولاق مصر ، و در چاپ دیگر ج 3 ص 316 شماره 534.
35 ــ عزیزالدین ، عبدالعزیز بن محمد نسفى صوفى( 686 ) در رساله خود به نقل « ینابیع المودة » پایان باب 87.
و او غیر از عزیزالدین عمر بن محمد بن احمد نسفى مؤلف « عقاید النسفیه » و در گذشته 538 است که مؤلفان « کشف الاستار » و « منتخب الاثر » با یکدیگر اشتباه نموده اند ، و مؤلف « دانشمندان عامه و مهدى موعود » تاریخ فوتش را 616 نگاشته است.
36 ــ حکیم ادیب ، عامر بن بصرى نزیل سواین روم ( 696 ) در « تائیه » خود که ـ به نقل « معجم المؤلفین » 5/54 ـ بنام « ذات الانوار » با مقدمه عبدالقادر مغربى و به اعانت ماسینیون به چاپ رسیده ، و علامه نورى در صفحه 55 « کشف الاستار » این بخش از اشعار او را ذکر نموده است.
37 ــ مورخ نامى ، حمداللّه بن ابى بکر مستوفى قزوینى ( 730 ) در « تاریخ گزیده فارسى » ص 206 ـ 207 چاپ 1339 تهران.
38 ــ شیخ الاسلام ابراهیم بن محمد بن مؤید جوینى حموئى شافعى ( 644 ـ 732 ) در « فرائد السمطین » ج 2 ص 337 چاپ بیروت.
39 ــ مورخ شهیر ، ابوالفداء ، عمادالدین اسماعیل بن على ، حاکم حماة از بلاد سوریه( 732 ) در « المختصر فى اخبار البشر » ذیل سنه 254 ج 2 ص45.
40 ــ کمال الدین عبدالرزاق بن احمد کاشانى صوفى ( 730 یا 735 ) در « تحفة الاخوان فى خصایص الفتیان » به نقل سعید نفیسى در « سر چشمه تصوف در ایران » ص216.
41 ــ عارف شهیر علاءالدوله سمنانى ، احمد بن محمد شافعى ( 659 ـ 736 ) به نقل خواجه پارسا در « فصل الخطاب پیرامون ذکر ابدال و اقطاب » که مورد عقیده متصوفه اهل سنت است.
42 ــ مورخ شهیر ، شمس الدین محمد ذهبى ( 673 ـ 748 ) که اصلش ترکمانى و در دمشق اقامت گزیده ، در تاریخ « دول الاسلام » ج 1 ص 158 ذیل سنه 260; نیز در « العبر فى خبر من غبر » ج 2 ص 20 ذیل حوادث سنه 260.
43 ــ ابنوردى ، زین الدین عمر بن مظفر بن ابى الفوارس ( 691 ـ 749 ) در « تتمة المختصر » معروف به تاریخ ابنوردى ، چاپ مصر ج 1 ص 318 ذیل حوادث سنه 254 پیرامون وفات امام هادى( ع ).
44 ــ شیخ شمس الدین محمد بن یوسف زرندى حنفى انصارى ( 693 ـ 747 یا 748 یا 750 ) در « معراج الوصـول الى معرفة فضیلة آل الرسول » که عکس نسخه خطى آن از کتابخانه ناصریه لکهنو در مکتبه اینجانب موجود است.
45 ــ صلاح الدین صفدى خلیل بن ایبک ( 764 ) مؤلف « الوافى بالوفیات » و « شرح لامیة العجم » و « شرح الدائرة » به نقل « ینابیع المودة » باب 86.
46 ــ حافظ محدث ، عبداللّه بن محمد مطیرى مدنى شافعى نقشبندى ( 765 ) در « الریاض الزاهرة فى فضل آل بیت النبى و عترته الطاهره » به نقل « کشف الاستار » علامه نورى ، ص 93 و 215 ـ 216 چاپ قدیم.
47 ــ مورخ شهیر ، عبداللّه بن على یافعى یمنى شافعى ( 700ــ768 ) در « مرآة الجنان » ج 2 ص172 ذیل حوادث سنه 260.
48 ــ سید على بن شهاب بن محمد همدانى مقیم هند ( 714 ـ 786 ) در « مودة القربى » و « اهـل العباء » . متن کامل آن ضمن باب 56 « ینابیع المودّة » ص 288 ـ 317 چاپ نجف مندرج است.
49 ــ ابوولید ، محب الدین ، محمّد بن شحنه حلبى حنفى ( 749 ـ 815 ) در « روضة المناظر فى اخبار الاوائل و الاواخر » ـ که مختصر « تاریخ ابوالفداء » است و در حاشیه « مروج الذهب » به سال 1303 در مصر به چاپ رسیده است ـ ج 1 ص 294.
50 ــ عارف شهیر و مورخ نامى ، محمد بن محمد بن محمود بخارى معروف به خواجه پارسا حنفى نقشبندى ( 822 ) در « فصل الخطاب » که نسخه اش در کتابخانه مجلس موجود مى باشد; و گویا در هند به چاپ رسیده است; و بخش ویژه ائمه اثناعشر آن مندرج در باب 65 « ینابیع المودة » مى باشد.
51 ــ مورخ شهیر ، احمد بن جلال الدین محمد فصیح خوافى ( 777 ـ 845 ) در « مجمل فصیحى » چاپ مشهد سنه 1341 ، ج 1 ص 231 ، ضمن رویدادهاى 255.
52 ــ شهاب الدین بن شمس الدین بن عمر هندى ، معروف به ملک العلماء زاولى دولت آبادى ( 849 ) در « هدایة السعداء فى مناقب السادات » به نقل « کشف الاستار » علامه نورى ص 73 و « البرهان » علامه سید محسن عاملى شامى چاپ دمشق.
53 ــ خواجه أفضل الدین بن صدرالدین ترکه خجندى اصفهانى( 850 ) در « تنقیح الادلة و العلل » ترجمه « مللو نحل » شهرستانى ، ص 18 و 183 و 187.
54 ــ ابن صباغ ، نورالدین ، على بن محمد مالکى ( 734ـ855 ) در « الفصول المهمة فى معرفة الائمه » ضمن فصل ویژه حضرت مهدى( ع ) ، ص 274 چاپ غرى.
55 ــ شیخ عبدالرحمن بسطامى ( 858 ) در « درة المعارف » به نقل « ینابیع المودة » باب 84.
56 ــ ابوالمعالى ، سراج الدین ، محمد بن عبداللّه حسینى رفاعى مخزومى بغدادى ( 793 ـ 885 ) در « صحاح الاخبار فى نسب السادة الفاطمیة الاخیار » ص 143 ، چاپ 1306 مصر.
57 ــ نورالدین ، عبدالرحمن بن احمد بن قوام الدین دشتى جامى حنفى شاعر( 898 ) صاحب « شرح کافیه » در « شواهد النبوة » که در لکهنو و بمبئى در 44 صفحه بچاپ رسیده است و نسخه خطى در مجلس شوراى اسلامى موجود است.
58 ــ محمد بن داود نسیمى منزلاوى صوفى ( 901 ) به نقل قندوزى در « ینابیع المودة » باب 86 ص 566 چاپ نجف.
59 ــ مورخ نامى ، میرخواند ، محمد بن خاوند شاه ( 903 ) در « روضة الصفا » ج 3 ص 59 ـ 62 فصل ویژه حضرت مهدى( ع ) ، که در کتابخانه مسجد اعظم قم موجود مى باشد.
60 ــ قاضى فضل بن روزبهان خنجى شیرازى ( درگذشته بعد 909 ) که از سرسخت ترین مخالفان شیعه بوده ، در قصیده خود که شامل سلام بر یک یک انوار مقدسه چهارده معصوم است و در مسأله پنجم از بخش سوم « ابطال الباطل » آنرا ذکر نموده .
61 ــ ملاحسین بن على کاشفى بیهقى سبزوارى هروى( 910 ) در « روضة الشهداء » فصل هشتم چاپهاى دهلى و غیره.
62 ــ قاضى حسین بن معین الدین میبدى یزدى حکیم ( 911 ) ـ از شاگردان ملا جلال الدین دوانى ـ در شرح دیوان منسوب به امیرمؤمنان على( ع ) ص 123 و ص 371 چاپ تهران.
63 ــ فیلسوف شهیر جلال الدین محمد بن اسعد صدیقى دوانى شافعى ( 907 یا 918 یا 928 ) در « نور الهدایة فى اثبات الولایة » که بار اول ضمیمه « خصایص » ابن بطریق بسال 1211 قمرى ، و بعداً به سال 1375 در تهران بچاپ رسیده است.
64 ــ ابوالحسن ، على بن محمد شاذلى ( 857ـ939 ) بنا به نقل شعرانى در « الیواقیت و الجواهر » باب 56.
65 ــ مورخ نامى ، خواند میر ( 942 ) ، سبط میرخواند مؤلف « روضة الصفا » در تاریخ « حبیب السّیر » ج 2 ص 100 ـ 113.
66 ــ شمس الدین محمد بن طولون دمشقى حنفى ( 953 ) در « الأئمة إثنى عشر » ص 117 چاپ دارالصادر بیروت.
67 ــ شیخ حسن عراقى ( بعد 958 ) مدفون بالاى کوم الریش در مصر ، به نقل شعرانى در « الیواقیت و الجواهر » مبحث 60 و در « لواقح الانوار » چاپ 1374 مصر ج 2 ص 139 ، ملاقات و اجتماع او را با حضرت مهدى( ع ) ذکر نموده است.
68 ــ شیخ على خواص ، استاد عارف شهیر شیخ عبدالوهاب شعرانى ( بعد 958 ) به نقل شاگردش « لواقح الانوار » ج 2 ص150 و « الیواقیت و الجواهر » مبحث 65.
69 ــ تقى الدین ابن ابى منصور ( تاریخ فوت او بدست نیامد ) شعرانى در « الیواقیت و الجواهر » آغاز باب 65 از کتاب « عقیده » او نقل کرده است.
70 ــ مورخ شهیر ، قاضى حسین بن محمد دیار بکرى ( 966 ) در « تاریخ الخمیس » ج 2 ص 343 پیرامون حوادث 260 و رویدادهاىـ ایام معتمد عباسى.
71 ــ عارف شهیر ، شیخ عبدالوهاب بن احمد شعرانى شافعى ( 898 ـ 973 ) در « الیواقیت و الجواهر » مبحث 65.
72 ــ شهاب الدین ، شیخ الاسلام ، احمد بن حجر هیثمى شافعى ( 909 ـ 974 ) در « صواعق المحرقة » ص 100 و 124 چاپ 1313 هجرى مصر ،
73 ــ سید جمال الدین ، عطاء اللّه بن سید غیاث الدین فضل اللّه شیرازى نیشابورى ( 1000 ) در « روضة الاحباب » فارسى ، چاپ 1297 لکهنو و 1310 هند ، در فصل ویژه حضرت مهدى( ع ).
74 ــ محدث شهیر ، ملاعلى بن سلطان هروى قارى ( 1014 ) در « المرقاة فى شرح المشکاة » که بخش ویژه حضرت مهدى( ع ) از آن در جلد دوم « الامام المهدى عند اهل السنة » به چاپ رسیده است.
75 ــ مورخ شهیر و فاضل ، ابى العباس ، احمد بن یوسف بن احمد دمشقى قرمانى ( 939 ـ 1019 ) در تاریخ « اخبار الدول و آثار الاول » ص 117 ، ضمن باب ویژه خلفاء و ائمه.
76 ــ امام ربانى ، احمد بن عبدالاحد فاروقى سرهندى نقشبندى حنفى ( 971 ـ 1031 ) ، که از بزرگان صوفیه هند بوده ، و از وى به مجدِّد هزاره دوم تعبیر کرده اند ، در « مکتوبات » ج 3 مکتوب آخر.
77 ــ عارف شهیر ، عبدالرحمن چشتى بن عبدالرسول بن قاسم بن عباسى علوى صوفى ( بعد 1045 ) در « مرآة الاسرار » ، فارسى ، شامل شرح حال مشایخ صوفیه ( که نسخه آن در کتابخانه آصفیه لکهنو به شماره 167 و کتاب 1309 موجود است ، و نسخه دیگرى از آن در کتابخانه مجلس تهران موجود مى باشد ) و شاه ولى اللّه دهلوى نیز در کتاب « الانتباه فى سلاسل اولیاء اللّه و اساتید و ارثى رسول اللّه » از آن نقل کرده است.
78 ــ عارف شهیر ، بدیع الزمان قطب مدار ، کسى که عبد الرحمن صوفى کتاب « مرآة الاسرار » را به خاطر او نوشت و او معاصر وى بود ، و از اعلام نیمه اول سده یازدهم به شمار مى رود; و به نقل « کشف الاستار » علامه نورى ، ص 51 تحت شماره 27 ، عبدالرحمن داستان دیدار او را با آن حضرت در کتاب نامبرده آورده است.
79 ــ ابوالمجد ، عبدالحق بن سیف الدین دهلوى بخارى حنفى ( 959 ـ 1052 ) در رساله ویژه مناقب ائمه و احوال آنها به نقل « کشف الاستار » تحت شماره 12.
80 ــ مورخ شهیر ، عبدالحى بن احمد ، معروف به ابن عماد دمشقى حنبلى ( 1032 ـ 1089 ) در « شذرات الذهب » ضمن حوادث 260 هجرى ، ص142 ، چاپ 1350.
81 ــ شیخ محمود بن محمد شیخانى قادرى ( بعد 1094 ) در « الصراط السوى فى مناقب آل النبى( ص ) » .
82 ــ عبدالملک بن حسین بن عبدالملک بن عصامى مکى ( 1049 ـ 1111 ) در کتاب « سمط النجوم العوالى » ج 4 ص 137 ـ پیرامون نام حضرت امام حسن عسکرى( ع ) ـ و ص 138.
83 ــ میرزا محمد خان بن رستم بدخشى ( 1122 ) در « مفتاح النجا فى مناقب آل العبا » ص 181 ، مخطوط کتابخانه آیت اللّه مرعشى قم. ] ملحقات احقاق الحق 13/95 [
84 ــ سید عباس بن على مکى ( بعد 1148 ) در « نزهة الجلیس » ج 2 ص 128 ، چاپ قاهره.
85 ــ شیخ عبداللّه بن محمد شبراوى شافعى مصرى ( 1172 ) ، شیخ جامع ازهر ، در « الاتحاف بحب الاشراف » ص 68 ـ 69 ، چاپ قاهره.
86 ــ احمد بن على بن عمر ، شهاب الدین ، ابوالنجاح منینى حنفى دمشقى ( 1089 ـ 1173 ) در کتاب « فتح المنان » در شرح منظومه « الفوز و الامان » شیخ بهائى ، ص 3 ، چاپ قاهره;
متن این کتاب در « الامام المهدى عند اهل السنة » عیناً به چاپ رسیده است.
87 ــ شاه ولى اللّه ، احمد بن عبدالرحیم فاروقى دهلوى حنفى ( 1110 ـ 1176 ) در « المسلسلات » معروف به « الفضل المبین » قضیه ملاقات بلاذرى با آن حضرت را آورده ، و با سکوت موجب رضا، از اظهار نظر خوددارى کرده است.
نیز ( به نقل « کشف الاستار » شماره 26 ) در « الانتباه فى سلاسل اولیاء اللّه » در این زمینه شرح مفصّلى از جامى آورده است.
88 ــ شیخ سراج الدین ، عثمان دده عثمانى ( 1200 ) در « تاریخ الاسلام و الرجال » ص 370 ، نسخه مخطوط کتابخانه آیت اللّه مرعشى. ] ملحقات احقاق الحق 13/92 [
89 ــ شیخ محمد بن على صبان مصرى شافعى ( 1206 ) در « اسعاف الراغبین فى سیرة المصطفىوفضائل اهل بیته الطاهرین »ذکر نموده است.
90 ــ مولوى على اکبر بن اسداللّه مودودى ( 1210 ) از مشاهیر علماى هند و متعصبین سر سخت علیه شیعه در « مکاشفات » ـ که حواشى بر « نفحات الانس » جامى است ـ ( ج 7 ، ص327 ) پیرامون شرح حال على بن سهل اصفهانى و بحث از عصمت انبیاء و امام مهدى موعود.
91 ــ مولوى محمد مبین هندى لکهنوى ( 1220 ) در « وسیلة النجاة » چاپ گلشن فیض ، ص 316.
92 ــ شیخ عبدالعزیز بن شاه ولى اللّه دهلوى ( 1159 ـ 1239 ) ، مؤلف « تحفة اثناعشریة » بنا به نقل « استقصاء الافهام » ص 119 در « النزهة » روایت ابن عقله ، مربوط به ملاقات بلاذرى را از « فضل المبین » پدر خود نقل کرده ، و این خود گواه بر عقیده او به حیات حضرت مهدى( ع ) مى باشد.
93 ــ خالد بن احمد بن حسین ، ابوالبهاء ، ضیاءالدین نقشبندى شهرزورى ( 1190 ـ 1242 ) از بزرگان صوفیه ، در « دیوان فارسى » خود به نقل « مجمع الفصحاء » رضا قلى هدایت ، ج 2 ، ص 11 ، چاپ 1329.
94 ــ رشیدالدین دهلوى هندى ( 1243 ) در « ایضاح لطافة المقال » بنقل « الامام الثانى عشر » علامه عبقانى ، ص 47 ، چاپ نجف.
95 ــ نسب شناس شهیر ، ابوالفوز ، محمد امین سویدى بغدادى ( 1246 ) در « سبائک الذهب فى معرفة قبائل العرب » ص 87 در خط عسکرى ذکر نموده است.
96 ــ قاضى جواد بن ابراهیم بن محمد ساباط هجرى بصرى حنفى ( 12501188 ) ، که نخست مسیحى بود و از آن پس گرایش به اسلام پیدا کرد ، در « البراهین الساباطیه فیما یستقیم به دعائم الملة المحمدیة » چاپ عراق ، به نقل « کشف الاستار ».
97 ــ شیخ عبدالکریم یمانى ( قبل 1291 ) ضمن اشعاریکه پیرامون حضرت مهدى( ع ) سروده و در « ینابیع المودة » عیناً آنها را آورده است.
98 ــ محدث عالیقدر ، سلیمان بن ابراهیم قندوزى حنفى معروف به خواجه کلان ( 1220 ـ 1294 ) در « ینابیع المودة » آخر باب 56 و آخر باب 79 ، که بارها در ترکیه ، هند ، عراق ، ایران ، و در هفتمین بار به سال 1384 در نجف به چاپ رسیده است.
99 ــ شیخ حسن عـدوى حمزاوى شافعى مصرى ( 1303 ) در « مشارق الانوار فى فوز اهل الاعتبار » ص 153 ، چاپ مصر.
100 ــ عبدالهادى بن رضوان بن محمد بن الابیارى ( 1305 ) در « جالیة الکدر » ـ شرح منظومه سبزوارى ـ ص 207 چاپ مصر.
101 ــ مؤلف « تشیید المبانى » ( 1306 ) به نقل علامه محقق میرحامد حسین نیشابورى هندى در « استقصاء الافهام » ص 103 ، چاپ لکهنو.
102 ــ سید مؤمن بن حسن بن مؤمن شبلنجى مصرى ( 1252 ـ بعد1308 ) در فصل ویژه حضرت مهدى( ع ) در « نور الابصار » ص 150 ، چاپ 1322 مصر.
103 ــ عبدالرحمن بن محمد بن باعلوى حضرمى ( 1320 ) ، مفتى حضرم یمن ، در « بغیة المسترشدین » ص 296 ، چاپ مصر ، به نقل از جلال الدین سیوطى.
104 ــ محمود بـن وهیب قراغـولى بغدادى حنفى در کتاب « جوهرة الکلام » مطبوع ، ص 157 ، در فصلى که تحت عنوان « المجلس الثلاثون فى فضائل محمد المهدى رضى اللّه عنه » ویژه حضرت مهدى( ع ) گشوده ، به ولادت و غیبت آن بزرگوار اعتراف کرده است.
105 ــ عماد الدین حنفى ، به نقل علامه نورى از بعضى اصحاب خود در « کشف الأستار » ص 60 ، اعتراف به ولادت حضرت مهدى( ع ) نموده ، ولى علامه نورى از نصّ کلام او اظهار بى اطلاعى کرده است.
106 ــ فاضل محقق قاضى بهلول بهجت افندى قندوزى زنگنه زورى ( 1350 ) در « محاکمه در تاریخ آل محمّد] ص [ » که از ترکى آذربایجانى به فارسى ترجمه ، و بالغ بر ده مرتبه در ایران به چاپ رسیده ، و نمایشگر عالى ترین و محققانه ترین بحث در باره امامت است.
107 ــ شیخ عبیداللّه امرتسرى حنفى ، معاصر ، در کتاب « ارجح المطالب فى عدّ مناقب اسداللّه الغالب امیرالمؤمنین على بن ابى طالب] ع [ » که به زبان اردو نگارش و در لاهور به چاپ رسیده است ، ص 377.
108 ــ سید عبدالرزاق بن شاکر بدرى شافعى ، معاصر ، در کتاب خود « سیرة الامام العاشر على الهادى] ع [ » ص 131.
109 ــ محمد شفیق غربال( 1311 ـ 1381 ) ، مورخ شهیر و عضو مجمع لغوى در قاهره ، در « دائرة المعارف » که به قلم گروهى از متخصصین در 2000 صفحه نگارش یافته ، و به سال 1965 در قاهره به چاپ رسیده ، زیرعنوان « الأئمة الإثنى عشریة » نوشته است که حضرت مهدى( ع ) در سنه 873 میلادى ( که همزمان با 260 هجرى ، آغاز غیبت صغرى مى باشد )غایب گردیده.
110 ــ خیرالدین بن محمود بن محمد زرکلى دمشقى ( 1310 ـ 1396 ) در « الأعلام » ج 6 ص 80 چاپ سوم ، ضمن فصلى که به نام « محمد بن الحسن العسکرى » باز نموده ، اعتراف به ولادت آن حضرت کرده است.
111 ــ یونس احمد سامرائى در کتاب « سامراء فى ادب القرن الثالث الهجرى » که با همکارى دانشگاه بغداد به سال 1968 میلادى به چاپ رسیده ، در ص 46 پیرامون واژه « عسکرى » مى گوید:
« گروهى از شخصیّت ها حامل نسبت این کلمه اند ، از جمله ابوالحسن على بن محمد الجواد العسکرى و فرزندش حسن بن على و ابوالقاسم محمد بن الحسن العسکرى ، و او مهدى منتظر است. »
بدین ترتیب گرچه نامبرده تصریح به تاریخ ولادت آن حضرت نکرده است لکن همانرا که دیگران درباره حضرت مهدى( ع ) نوشته اند صریحاً و بدون هیچگونه تردیدى نوشته و ولادت آن حضرت را امر مسلّمى دانسته است.
112 ــ مستشار عبدالحلیم جندى مصرى ، معاصر ، در کتاب « الامام جعفر الصادق » ص 238 چاپ مجلس اعلاى شؤون اسلامى مصر ، 1397.
آرى ، این شخصیت هاى بزرگ از اهل تسنن بر ولادت حضرت مهدى( ع ) تصریح کرده اند; و از اینجا مى توان گفت که مسأله تولد امام مهدى( ع ) از مسلمات گروه عظیمى از علماء اهل تسنن مى باشد; و کسانیکه قائل به تولد او نیستند و مى گویند در آینده متولد خواهد شد در اقلیت مى‌باشند.
جهت اطلاعات بیشتر در این مورد، میتوانید به کتاب اصالت مهدویت در اسلام از دیدگاه اهل تسنن نوشته مهدی فقیه ایمانی مراجعه نمایید


نظرات شما | لینک ثابت مطلب
امام زمان هنوز به دنیا نیامده است، تولدامام زمان، تولد امام زمان نزد اهل سنت
جوان یهودی درمنزل فاضللنکرانی مسلمان شد

به گزارش مشرق به نقل از برنا، این جوان کلیمی با حضور در بیت آیت‌الله فاضل لنکرانی(ره)، در دیدار با رییس مرکز فقهی ائمه اطهار‌(ع)، بر یگانگی خدا، رسالت پیامبر اسلام(ص)‌و ولایت حضرت علی‌بن ابیطالب(ع) شهادت داد.
حجت‌السلام والمسلمین محمد جواد فاضل لنکرانی، مظاهر عبادی اسلام را دلیل گرویدن این ایرانی کلیمی به اسلام دانسته و گفت: آنچه موجب شد که این جوان کلیمی به مکتب تشیع روی آورد، مظاهر عبادی دین اسلام و آموزه‌های غنی آن بود.
وی با بیان این که جامعیت اسلام در هیچ دین و مکتبی وجود ندارد،‌ افزود:‌ اگر این گونه فرض کنیم که تورات تحریف شده نیست، باز هم مطالبی که در این کتاب وجود دارد، قابل مقایسه با آموزه‌ها وتعالیم قرآن وبرنامه‌ای که برای زندگی انسان در آن وجود ندارد،‌ نیست.
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار‌(ع) ادامه داد:‌ از جمله مسائلی که قرآن توجه زیادی به آن دارد، مسئله معاد است که مبحثی اعتقادی، تربیتی و مهم برای شخص و اجتماع می‌باشد؛ به گونه‌ای که اگر فرد و جامعه نسبت به حیات پس از مرگ و پاسخگویی آنها در برابر اعمال خود در این دنیا ایما داشته باشند، بسیاری از مشکلات برطرف می‌‌شود.
وی با اشاره به وجود بیش از 2 هزار آیه درباره معاد در قرآن، در گفتگو با مرکز خبر حوزه، خاطرنشان کرد: هر انسان از خود می‌پرسد که بعد از این دنیا، به کجا می‌رود که اسلام بهترین، کامل‌ترین ودقیق‌ترین را ارائه نموده است و سرای بعد از مرگ را برای انسان مجسم ساخته است.
حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل لنکرانی با بیان این که عبادات و ارتباط دوستان این فرد با خداوند، تأثیر بسزایی در مسلمان شدن او داشت، خاطرنشان ساخت:‌ عبادت وارتباط با خدا، نیازی در ذات انسان‌ها است که همین عامل موجب اسلام آوردن او شد.
وی در پایان با تأکید بر این که مکتب اهل‌بیت(ع) می‌تواند تمامی نیازهای انسان را پاسخ دهد، اظهار داشت: روز به روز بر حقانیت شیعه و کارآیی این مذهب در جهان که می‌تواند نیازها را پاسخ دهد، بیشتر برای مردم ثابت می‌شود و توجه جهانی به این مکتب را افزایش داده است.


نظرات شما | لینک ثابت مطلب
جوان یهودی درمنزل فاضل‌لنکرانی مسلمان شد، شیعه شدن یک یهودی، مستبصرین، مستبصر
شفای بیمار تومورمغزی در حرم سیدالشهدا(ع)

شفای بیمار تومورمغزی در حرم سیدالشهدا(ع)
وی افزود: این بیمار با حضور در حرم امام حسین(ع) و اقامه نماز صبح، متوجه می‌شود که گوش سمت چپش می‌شنود و حتی موقعی که می‌خواهند او را بلند کنند و به سمت هتل ببرند، پای چپ او نیز که مدت ها حرکت نداشت، حرکت می‌کند و اینجا بود که این بیمار متوجه می شود شفا یافته و سلامتی مجدد خود را بدست آورده است.
به گزارش مشرق، حسن جواد پور که چهار سال از بیماری تومور مغزی رنج می‌برد و در سمت چپ بدن خود هیچ تحرکی نداشت و حتی گوش چپ وی هم ناشنوا شده بود، در حرم امام حسین (ع) شفا یافت.
پایگاه اطلاع رسانی حج در این باره نوشت: محمود رسولی مدیر کاروان مربوطه از تبریز در کربلا ضمن تایید موارد یاد شده درباره چگونگی شفای بیمار این کاروان اظهار داشت: این بیمار پس از توسل به سیدالشهدا (ع) بود که در نیمه‌های شب و نزدیک اذان صبح احساس کرد که شخصی او را از خواب بیدار می‌کند، لذا خود را برای اقامه نماز صبح در حرم آماده می‌کند.
وی افزود: این بیمار با حضور در حرم امام حسین(ع) و اقامه نماز صبح، متوجه می‌شود که گوش سمت چپش می‌شنود و حتی موقعی که می‌خواهند او را بلند کنند و به سمت هتل ببرند، پای چپ او نیز که مدت ها حرکت نداشت، حرکت می‌کند و اینجا بود که این بیمار متوجه می شود شفا یافته و سلامتی مجدد خود را بدست آورده است.
رسولی ادامه داد: بلافاصله پس از مراجعت به تبریز، بیمار یک بار دیگر به پزشک متخصص خود مراجعه می‌کند که طبق تایید دکتر که نسخه آن نیز موجود است، تومور مغزی بیمار دو سانت کوچکتر شده است.
وی با نشان دادن نسخه تایید شده دکتر حمید بیضایی اسکویی فوق تخصص مغز و اعصاب مبنی بر کوچکتر شدن تومور مغزی این بیمار گفت: دکتر همچنین تصریح کرده که حال عمومی این بیمار به سرعت رو به بهبودی است و در اینکه این بیمار توسط امام حسین(ع) شفا گرفته باشد، شکی نیست.
این مدیر کاروان افزود: خانواده این بیمار نیز تصریح کرده اند که چهار سال خنده اش را هم مشاهده نکرده اند؛ اما اکنون وضعیت جسمی و روحی او عادی است و به هیچ دارویی احتیاج ندارد و مانند قبل از بیماری اش زندگی می کند.


نظرات شما | لینک ثابت مطلب
شفای بیمار تومورمغزی در حرم سیدالشهدا(ع)، کرامات امام حسین، شفا
یک جریان جذاب وشیرین


یک وهابی قبرستان بقیع یک شیعه را گرفته بود. می‌گفت: چه می‌گویی: یا حسن یا حسن! حسن مات! امام حسن مُرد! خاک شد خلاص! توسل به مرده شرک است. این وهابی برای اینکه این شیعه را بکوبد، قلمش را روی زمین انداخت. گفت: ببین این قلم من است. هان! روی زمین انداخت. گفت: یا حسن، قُم! امام حسن بلند شو این قلم را به من بده! دیدی قلم را نداد. مُرد! تمام شد. این شیعه هم یک خرده نگاه کرد و به این وهابی گفت: حالا تو قلمت را به من بده. قلم را از این وهابی گرفت، روی زمین انداخت. گفت: یا الله! قلم را به من بده. دیدی خدا هم قدرت ندارد. مگر هرکس زنده است و قدرت دارد باید نوکر تو باشد.

آیت الله قرائتی


نظرات شما | لینک ثابت مطلب
اهل سنت، وهابی، شیعه، خاطره با وهابیون
امام رضا(ع) با مردم نیشابور چگونه سخن گفت

معاون پژوهشی پژوهشکده دارالحدیث با تشریح چگونگی بیان حدیث سلسلة الذهب از زبان امام رضا(ع) در میان مردم نیشابور تأکید کرد: هدف امام رضا(ع) از بیان حدیث این است که به ما بگویند محور دین توحید است و توحید هم باید از دریچه ولایت دیده شود.
حجت الاسلام احمد غلامعلی مدیر دفتر سیاستگذاریهای پژوهشی مؤسسه دارالحدیث در گفتگو با مهر در مورد حدیث "سلسلة الذهب" گفت: این حدیث، روایتی است که امام رضا(ع) در نیشابور فرمودند و معنی لغوی آن زنجیره طلایی است. از آنجایی که امام رضا در بیان این حدیث اسامی پدرانشان را که از بزرگان اسلام هستند، آوردند، این حدیث به "سلسلة الذهب" یعنی زنجیره طلایی معروف شد.
وی افزود: امام رضا(ع) در مسیر حرکت از مدینه به مرو و خراسان وقتی از شهر نیشابورمی گذشتند برخی مردم از ایشان درخواست سخنی به یادگار کردند و حضرت حدیثی را بیان فرمود.
حجت الاسلام غلامعلی تأکید کرد: امام ابتدا در بیان حدیث سلسله سند خود را اینگونه بیان می کند که من از پدرم شنیدم و پدرم از پدرش امام صادق شنید و ... یک یک اسامی اجداد خویش را تا امام حسین بیان می فرمایند و می گویند امام سجاد(ص) از امام حسین(ص) شنید و ایشان از امیرالمؤمنین و امیرالمؤمنین از پیامبر و پیامبر از جبرئیل شنید که خداوند فرمود " لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی" یعنی لا اله الا الله" قلعه من است و هرکس وارد این قلعه شود از عذاب من در امان خواهد بود.
عضو هیئت علمی دانشکده دارالحدیث تصریح کرد: تا اینجا را حضرت امام رضا(ع) بیان می فرمایند و قافله راه می افتد اما مردم یکباره می بینند که کاروان دوباره ایستاد و حضرت سر از کجاوه خویش بیرون می آورند و یک نکته دیگری را می فرمایند که " بشروطها و انا من شروطها" یعنی این" لا اله الا الله" که قلعه است یک شرطی دارد که من( به عنوان امام) از شروط آن هستم.

حجت الاسلام غلامعلی به نکته های معرفتی نهفته در حدیث سلسلة الذهب اشاره کرد و افزود: این حدیث از احادیثی است که در رجال سندش هم شیعه و هم سنی وجود دارند. نکته دیگر این است که در این حدیث راویان فضای صدور را به زیبایی تبیین کرده اند و حتی بیان شده که حضرت داخل کجاوه ای نشسته بودند و سرش را بیرون آورد؛ و ریزترین مطالب را در مورد فضای بیان حدیث عنوان کرده اند.
وی یادآور شد: نکته بعدی اینکه امام رضا(ع) سخن خود را به خداوند مستند می کند و در واقع حدیث سلسلة الذهب، حدیث قدسی است و این حدیث در عین کوتاهی اما بسیار تأثیرگذار است.
وی با بیان اینکه محور حدیث سلسلة الذهب توحید است، افزود: حضرت می فرماید هر کس وارد توحید شود و خدا را به یگانگی قبول داشته باشد در واقع وارد یک قلعه امن شده است و هیچ عذابی او را تهدید نمی کند. حدیث حالت فرمولی دارد یعنی برای هر کسی این راه را آسان می کند یعنی انسان به محض ورود به قلعه توحید از هرگونه عذاب در امان است مثلا اضطراب، ناآرامی، دروغگویی و... نمونه هایی از عذاب است و اگر انسان توحیدباور باشد خود به خود عذابهای دنیوی و اخروی را برطرف می کند.
مدیر دفتر سیاستگذاریهای پژوهشی مؤسسه دارالحدیث تصریح کرد: نکته دیگر اینکه حضرت ابتدا نفرمودند "بشروطها و انا من شروطها" بلکه گذاشتند قافله حرکت کرد( فلما مرة راحلة) اما همینکه کاروان حرکت کرد مردم یکباره می بینند کاروان ایستاد و حضرت ما را ندا داد (نادانا) و فرمود: "بشروطها و انا من شروطها" گویی که مردم را دوباره متوجه می کنند که حواستان باشد که این حدیثی که گفتم شرط اساسی دارد و آن ولایت است؛ توحیدی واقعی است که از دریجه امامت و ولایت نگاه شود در غیر این صورت توحیدی ناقص است.
حجت الاسلام غلامعلی افزود: امام رضا(ع) در مسیری این حدیث را بیان می کند که او را به سمت خراسان به عنوان ولایتعهد می برند اما ایشان با عنوان "انا من شروطها"نشان می دهد که شخصیت حقوقی من که امام مسلمین هستم باید مورد توجه قرار گیرد.
وی در مورد هدف امام رضا از بیان این حدیث در میان مردم نیشابور گفت: آنچه می توان از این حدیث به عنوان هدف امام برداشت کرد این است که امام رضا(ع) می خواهد در جمع این همه مردم مشتاق نیشابور حدیثی به یادگار بگذارد که محور اساسی تربیت دینی مردم ایران و جهان باشد.
این کارشناس علوم حدیثی در پایان تأکید کرد: این حدیث اثر خود را گذاشت و ما می بینیم که پس از امام رضا که ورودشان به نیشابور حادثه عظیمی بوده در میان سنی و شیعه ارادت خاصی به ایشان پیدا می شود و این حدیث را همواره محور کار خود قرار داده اند.ه دف امام رضا از بیان این حدیث این است که به ما بگویند محور دین توحید است و توحید هم باید از دریچه ولایت دیده شود.


نظرات شما | لینک ثابت مطلب
امام رضا(ع)، مردم نیشابور، حدیث سلسله ذهب
چگونگی تشیع ایرانیان

چگونگی تشیع ایرانیان

سؤالی که دراین نوشتار مورد بررسی قرار خواهد گرفت، این است که چگونه ایرانیان به سوی تشیع گرایش یافتند؟سابقه دین اسلام در سرزمین ایران به عصر حیات «پیامبر اکرم(ص)» و نامه آن حضرت به «خسرو پرویز» شاه ایران برمی‏گردد؛ و ورود رسمی این دین به این سرزمین، به سال 16 هجری و در زمان حکومت «عمر بن خطاب» خلیفه دوم.اما سؤال اساسی این است که به رغم ورود اسلام به ایران در دوره خلفا و همچنین به رغم آنکه ایرانیان قرون اولیه، اکثراً جزو اهل سنت بودند، چگونه شد که هم اینک شاهد اکثریت ایرانیان شیعی هستیم؟در این نوشته، بحث کلامی مطرح نیست. بلکه از دیدگاه "جامعه‏ شناسی تاریخی" بررسی می‏کنیم که چه تحولاتی باعث شد که اکثر ایرانیان، شیعه شوند.
در خصوص سؤال فوق دو دسته پاسخ ارائه شده است:

1. پاسخ های نادرست و افسانه‏ای.

2. پاسخ صحیح و منطقی.
در اینجا ضمن طرح چند پاسخ افسانه‏ای و نقد آنها، در انتها پاسخ صحیح را ارائه خواهیم کرد.

1. پاسخ‏های نادرست و افسانه‏ای:
1 ـ 1. ازدواج امام حسین (ع) با شهربانو دختر یزدگرد سوم از سلسله ساسانی، باعث علاقه ایرانیان به اهل بیت(ع) و در نتیجه تشیع ایرانیان شده است.
نقد این پاسخ:
اولاً: اساس چنین داستانی صحیح نیست.

ثانیاً: لازمه‏ی صحت این داستان آن است که ایرانیان می‏بایست به خود سلسله ساسانیان علاقه داشته باشند، تا به دامادشان هم علاقه داشته باشند. در حالی که ایرانیان اجازه داده‏اند تا این سلسله براحتی فرو بپاشد و حتی یزدگرد نیز پا به فرار گذاشت و در شهرهای مختلف ایران آواره بود تا این که سرانجام توسط "آسیابانی ایرانی " در "مرو " کشته شد.

ثالثاً: پاسخ دیگری هم شهید مطهری می‏دهد و آن اینکه تعدادی از امویان هم با ساسانیان پیوند زناشویی بستند. پس چرا ایرانیان نسبت به امویان علاقه‏مند نشدند؟
2 ـ 1. ایرانیان در اصل ضد اعراب، ضد اسلام و ضد مسلمانان بوده‏ اند. وقتی ایران توسط مسلمانان فتح شد، ایرانیان مجبور بودند در ظاهر بگویند ما مسلمان شده ‏ایم و الا کشته می‏شدند یا باید جریمه می‏پرداختند. لذا در ظاهر اسلام را قبول می‏کردند اما در واقع همان عقاید زرتشتی‏گری و عقاید قبل از اسلام خود را حفظ کردند و ادامه دادند لکن تحت عنوان شیعه. پس تشیع، مذهبی است که در اصل به دست ایرانیان ساخته شده و ربطی به اسلام ندارد، بلکه مذهبی ایرانی است.
نقد این پاسخ:

اولاً: این نظریه زمانی می‏تواند صحیح باشد که رهبران اصلی شیعه ایرانی باشند؛ در حالی که همه رهبران اصلی شیعه که ائمه معصومین علیهم السلام هستند، عرب هستند.

ثانیاً: این نظریه در صورتی صحیح است که شیعیان اولیه همه ایرانی باشند در حالی که جز تعداد کمی از شیعیان اولیه ـ نظیر «جناب سلمان فارسی» ـ غالب شیعیان از عرب‏ها بودند.

ثالثاً: نظریه فوق وقتی می‏تواند صحیح باشد که منابع و متون اصلی شیعه با سایر مسلمانان تفاوت می‏داشت و می‏بایست این تفاوت در منابع ایرانی خود را نشان دهد. در حالی که اینطور نیست. اولین منبع اصلی مسلمان قرآن کریم است که شیعه و غیر شیعه به آن اعتقاد دارند. دومین منبع سنت است. اجماع هم به همان کتاب و سنت برمی‏گردد و عقل به مستقلات عقلیه باز می‏گردد که اختصاص به ایرانیان ندارد بلکه مربوط به همه است.
رابعاً: نظریه فوق وقتی می‏توانست قرین واقع باشد که ایرانیان از همان قرون اولیه تماماً شیعه باشند. در حالی که ایرانیان در این دوره‏ها غالباً غیر شیعه بوده و به اسلام اهل سنت گرایش داشتند و اکثر رهبران اهل سنت هم از ایرانیان بودند. همچنین مؤلفان متون دینی اهل سنت اکثراً ایرانی هستند و این نکته‏ای است که شهید مطهری در کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران می‏آورد.

خامساً: رهبران و دانشمندان شعیه تا قرن دهم اکثراً غیرایرانی بودند و خارج از ایران زندگی می‏کردند. «شیخ مفید»، «سید مرتضی»، «محقق حلی»، «شهید اول و ثانی» و علمای جبل عامل که بعدها به دعوت صفویه به ایران آمدند و همچنین «محقق کرکی» که حوزه‏های علمیه شیعه را در ایران و عراق و مناطق دیگر گسترش داد، همه غیرایرانی بودند. این نکته صحیح است که فرهنگ، زبان و زمان و مکان و رسم و عادات در آموزه‏های مذهبی تأثیرگذار است. اما اینگونه نیست که این عوامل سبب شوند یک مذهب تشیع خاص ایرانیان تأسیس شده باشد. اتفاقاً فقه شیعی بر عنصر زمان و مکان، تاریخ و غیره تأکید فراوان دارد. بنابراین، تأثیر و تاثر قابل انکار نیست ولی مسأله نمی‏تواند تعیین کننده باشد.
برخی آموزه‏های فلسفی قبل از اسلام به بعد از اسلام هم منتقل شده است. بعضی از عادات و داستان‏ها هم منتقل شده است. در واقع ایرانیان برخی از میراث‏های خود را حفظ کرده‏اند، اما آن را هرگز جزیی از تشیع ندانسته‏اند. بلکه یکسری از این مسائل مربوط به آداب و رسوم ملی ماست که ربطی به تشیع ندارد. مثل زبان فارسی، عید نوروز و... ایرانیان هیچ گاه زبان فارسی را رها نکردند. زیرا بین اسلام و ایران تضادی نبوده است. بلکه در مواردی که تعارضی وجود داشته، ایرانیان خود به نفع اسلام از آن دست کشیده‏اند و اسلام را مقدم دانسته‏اند.

3 ـ 1. ایرانیان تا قرن دهم سنی بودند. از آن پس با زور صفویان به شیعه گرایش یافتند. زیرا شاه اسماعیل صفوی وقتی در تبریز تاج گذاری کرد، بسیاری از سنی‏ها را قتل عام نمود.
نقد پاسخ فوق:
اولاً: شاه اسماعیل یک جوان 14 ساله بود و نمی‏توان پذیرفت که وی بدون حمایت شیعیان به قدرت رسیده باشد. زیرا منطقی نیست که حامیان وی از سنی‏ها باشند و علیه مذهب خود، شاه اسماعیل را به نفع مذهب تشیع حمایت کنند. بنابراین، در ایران آن زمان شیعیان زیادی وجود داشته‏اند که صفویه به اتکای آنان توانسته‏اند قدرتی تشکیل دهند و در برابر عثمانی که یک امپراتوری پر قدرت مدعی سنی بود، بایستند و مقابله کنند و در نهایت حکومت تشکیل دهند.

ثانیاً: در تاریخ ثابت نشده است که صفویه با زور شمشیر شیعه را در ایران به وجود آورده باشند. البته به صورت جزیی و موردی، اهل سنت مورد آزار صفویان واقع می‏شدند، چنانکه شیعیان مورد آزار عثمانی‏ها قرار می‏گرفتند. روشن است که عمل هر دو حکومت نادرست و غیراسلامی بوده است.
2. پاسخ صحیح و منطقی:
نخست باید بپذیریم که استقرار و نفوذ یک مذهب در میان یک قوم، امری نه دفعی بلکه به صورت تدریجی است. ما نباید به دنبال تاریخ خاص و معینی باشیم. به نظر می‏رسد از زمانی که اولین ایرانی به تشیع گرایش یافته تا زمانی که تشیع در ایران فراگیر شد و اکثریت ایرانیان را شیعیان تشکیل دادند، حدود 10 قرن به طول انجامیده باشد.

اتفاقاتی که طی 10 قرن اولیه اسلام در ایران به وقوع پیوست باعث فراگیری تشیع در ایران شد که به اجمال می‏توان آنها را اینگونه مرور کرد:

1 ـ 2. نخست آنکه «جناب سلمان» صحابه با وفای پیامبر و اهل بیت، فردی ایرانی و شیعی بود. در یمن نیز ایرانیانی وجود داشتند که متمایل به سمت اهل بیت بودند. یمن توسط حضرت علی (ع) و در زمان حیات رسول اکرم (ص) به اسلام ایمان آورد و اهل یمن از همان زمان با حضرت علی (ع) آشنا شدند؛ در حالی که ساحل خلیج فارس تا یمن تحت نفوذ ایران بود.

2 ـ 2. در دوره خلیفه دوم، وی تبعیض‏هایی بین عرب و عجم قائل شد که موجب آزردگی خاطر ایرانیان گردید. پس از کشته شدن خلیفه دوم به دست یک ایرانی، فرزند وی چند تن از ایرانیان موجود در مدینه را به قتل رساند. اما وقتی حضرت علی(ع) به حکومت رسید اعلام کرد که بین عرب و عجم تفاوتی نیست و عرب هیچ گونه فضلی بر عجم ندارد و این باعث شد تا ایرانیان به حضرت علی(ع) گرایش پیدا کنند. همچنانکه «امام زین العابدین(ع)» با خریدن و آزاد کردن تعداد زیادی از بردگان و بندگان غیر عرب، جمعیت زیادی از موالیان در مدینه ایجاد کرد که محب اهل بیت(ع) بودند.

3 ـ 2. پس از شهادت حسین بن علی(ع) ایرانیان متوجه شدند از اسلام دو قرائت وجود دارد: اسلام یزیدی و اسلام حسینی. بنی امیه با آن سابقه ظلم‏ها و اعمال تبعیض‏ها نمی‏توانست در قلوب ایرانیان جایی داشته باشد و به صورت طبیعی ایرانیان به سوی امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) گرایش پیدا کردند و بعدها در سقوط بنی امیه بیشترین کمک‏ها را نمودند. زیرا بنی عباس با شعار حمایت از آل محمد (ص) قیام کردند. اما بعد معلوم شد که این جریان نیز با جریان اهل بیت فاصله دارد.

4 ـ 2. در طول تاریخ، برخی از شاگردان امام جعفر صادق و سایر ائمه ـ علیهم السلام ـ در ایران حضور یافتند و به طور گسترده مکتب اهل بیت(ع) را تبلیغ کرده و ایرانیان را به مذهب آنان دعوت می‏کردند.

5 ـ 2. حضور حضرت امام رضا(ع) در خراسان عامل دیگری است. یکی از دلایلی که «مأمون» می‏خواست امام رضا(ع) را ولیعهد کند، مقابله با عرب‏ هایی بود که از برادرش «امین» حمایت می‏کردند. تحلیل وی این بود که با ولایت عهدی امام رضا(ع) هم ایرانیان شیعی را به سوی خود جذب خواهد کرد و هم شیعیان عرب؛ و این باعث تقویت قدرت وی و ضعف امین خواهد شد.

6 ـ 2. بسیاری از امام زادگان از ظلم «منصور دوانیقی» و دیگر خلفای ستمگر به ایران آمدند و پراکندگی آنان در سراسر ایران عامل دیگری در گسترش تشیع در ایران بود. همانطور که حضور «حضرت معصومه(س)» در قم، «حضرت شاه چراغ(ع)» در شیراز و «حضرت عبدالعظیم(ع)» در ری، از دلایل مهم روی آوری مردم ایران به سمت تشیع است.

7 ـ 2. در عصر سلاطین شیعه‏ آل‏بویه موجبات تبلیغ مکتب اهل بیت(ع) بیش از پیش فراهم شد و کتب مهم شیعی مثل تهذیب، استبصار، کافی و من لایحضره الفقیه در این زمان تألیف شد. بزرگانی چون شیخ صدوق، شیخ مفید، شیخ طوسی، سید مرتضی و سید رضی توانستند در این عصر اسلام شیعی را به مردم معرفی نمایند.

8 ـ 2. در دوره ایلخانان، حضور علامه حلی به مدت 10 سال در ایران و آزادی وی در بیان احکام و مهارت او در فقه و کلام و نیز تلاش‏های «خواجه نصیر الدین طوسی» عامل دیگری در این زمینه است.

9 ـ 2. حلقه آخر این جریان تاسیس دولت صفویه و اعلام تشیع به عنوان مذهب رسمی و حضور و دعوت از علمای شیعه از سراسر جهان اسلام است. این همه سبب شد تا بالاخره در عصر صفویه پس از طی 10 قرن، اسلام شیعی در ایران گسترش یابد و به صورت یک مکتب و مذهب فراگیر در این کشور معرفی شود.


نظرات شما | لینک ثابت مطلب
چگونگی تشیع ایرانیان، شیعه درایران، شیعیان ایران
شناسنامه معاویه بن(؟) لعنت الله علیه

شناسنامه معاویه

نام: معاویه

کنیه: ابو عبد الرحمن
عنوان: بنیانگذار سلطنت اموی
پدر: نامشخص (بین 4 نفر)ابوسفیان (پدر اسمی)
مادر: هند


قبیله: قریش
طایفه: بنی امیه
 محل تولد: مکه
روز تولد: 25 محرم

 سال تولد: 37 عام الفیل(608 میلادی)3 سال قبل از بعثت-15 سال قبل از هجرت
پذیرش اسلام: 8 هجری-بعد از فتح مکه-در سن 23 سالگی
آغاز حکومت: 21 هجری-در سن 36 سالگی
مدت حکومت: 40 سال


مرکز حکومت: دمشق
منطقه حکومتی: شام
 آغاز خلافت: 41 هجری-در سن 55 سالگی
مدت خلافت: 19 سال و 3 ماه و 27 روز

 روز درگذشت: اول یا نیمه رجب
 سال درگذشت: 60 هجری
 مدت حیات: 75 سال
محل دفن: قبرستان باب الصغیر دمشق


نظرات شما | لینک ثابت مطلب
شناسنامه معاویه، معاویه بن ابوسفیان، زندگینامه معاویه، حکومت معاویه، خلافت معاویه
شیعیان درقیامت

شیعیان‌ درقیامت
امام‌ صادق‌(ع‌):روز قیامت‌،ندا می‌ شود:شیعیان‌ آل‌ محمد(ص‌)کجاهستند؟عدة‌ زیادی‌ که‌ فقط‌ خدا اندازه‌ آنها را می‌ داند،بلند می‌شوند!سپس‌ ندا می‌ شود:زائرین‌ قبر حسین‌(ع‌) کجاهستند؟عدة‌ زیادی‌بلند می‌ شوبه‌ آنها گفته‌ می‌ شود:دست‌ هر که‌ را دوست‌ دارید بگیریدوداخل‌ بهشت‌ شوید!


نظرات شما | لینک ثابت مطلب
شیعیان‌ درقیامت
اولین نفری که صدا میزنند

اولین‌ نفری‌ که‌ صدا می‌زنند
رسول‌ خدا(ص‌):اولین‌ نفری‌ راکه‌ در قیامت‌،صدا می‌ زنند،من‌هستم‌.من‌ از طرف‌ راست‌ عرش‌ بر می‌ خیزم‌ ولباس‌ سبزی‌ از لباسهای‌بهشت‌ می‌ پوشم‌.سپس‌ پدرم‌ ابراهیم‌ را می‌ خوانند.اوهم‌ از جانب‌راست‌ عرش‌ بر می‌ خیزد وبر تن‌ او هم‌ لباس‌ سبزی‌ از لباسهای‌ بهشت‌می‌ پوشانند.بعد منادی‌ از طرف‌ عرش‌ ندا می‌ دهد:بهترین‌ پدر،پدرت‌ابراهیم‌ است‌ وبهترین‌ برادر،برادرت‌ علی‌(ع‌)است‌.


نظرات شما | لینک ثابت مطلب
قیامت، اولین‌ نفری‌ که‌ صدا می‌زنند، روزقیامت
شیعیان علی(ع)در قیامت

شیعیان‌ علی‌(ع‌)در قیامت‌
علی‌ (ع‌):درقیامت‌،اهل‌ ولایت‌ ما،درحالیکه‌ دارای‌ صورتهای‌ نورانی‌وبدنی‌ پوشیده‌ وایمن‌ از هرترسی‌هستند،از قبرهاخارج‌ می‌شوند.سختی‌ هاومواقف‌ قیامت‌،برای‌ آنان‌ آسان‌ است‌.مردم‌ می‌ ترسندولی‌آنان‌ نمی‌ ترسند!مردم‌ ناراحت‌ وغمگینند ولی‌ آنها اندوهی‌ ندارند!
برای‌ آنان‌ ناقه‌ هایی‌ سفید که‌دارای‌ بالهایی‌ می‌ باشند،می‌ آورند وآنان‌سوار شده‌ ودر سایة‌ عرش‌ الهی‌ فرود آمده‌ وبر منبرهایی‌ از نور می‌نشینند وتاپایان‌ حساب‌ مردم‌، به‌ خوردن‌ طعامهایی‌ که‌ در مقابل‌ آنان‌است‌ مشغول‌ هستند.


نظرات شما | لینک ثابت مطلب
شیعیان‌ علی‌، (ع‌)در قیامت‌
<      1   2   3   4   5   >>   >
***
*****
مطالب جذاب
کشکول شیخ بهایی دفتراول
کشکول شیخ بهایی دفتردوم
کشکول شیخ بهایی دفترسوم
کشکول شیخ بهایی دفترچهارم
کشکول شیخ بهایی دفترپنجم
داستان های آموزنده
خواندنی های شگفت آور
آیا می دانید؟....حتما بخوانید
عدد 13 را مبارک می‌دانم
زندگینامه پیامبراسلام(ص)
بخش سریال نرم افزارها
چند روش برای تقویت مغز
سرگذشت اسکنر مقدونی
نگاهی به دیوار چین..............
حر شهدای جنگ که بود؟؟؟
چرا نام ائمه در قرآن نیامده؟.......
قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص)
چهل نکته درباره حرم امام رضا(ع)
فیلترینگ و نظارت بر اینترنت درجهان
تونل توحید در مقایسه با تونل خرم-زال
بیو گرافی شیطان رجیم ........
بومی‌سازی یک سامانه موشکی
کارت هوشمند سوخت................
یورش به حوزه 117 ...............
مادرشهیدی که بازیگر شد
ناگفته‌های دیدار نمایندگان‌کاندیداها با رهبری
سورپریز پارتی های زهره کاظمی
افشای ابعاد تازه‌ای از "فتنه‌ بزرگ"
با موزیلا فایرفکس باشید
دانلودکتب فیزیک پیام نور
دانلود کتب کامپیوتر پیام نور
دانلودکتب ریاضی پیام نور
دانلودکتب صنایع پیام نور
دانلودکتب آمار پیام نور
بمب اتم چیست ؟
سایت های کاربردی
قضاوت با شما
آموزش آپدیت نود32 واسمارت سچریتی
motherboard چیست و چه کاری انجام می دهد ؟
CPU چگونه ساخته میشود؟
عکس هایی از دختر میرحسین موسوی
مصر به روایت کاریکاتور
تنظیمات موزیلا فایر فکس
وهن مسجد مقدس جمکران در سایت منتسب به موسسه تنظیم
تصاویرهتاکین به امام هادی در فیس بوک
گفت‌وگوی رجانیوز با ابوشریف از اولین فرماندهان سپا
آثار و خواص تمام یک‌صد و چهارده سوره قرآن کریم
«علی مع الحق والحق مع علی»
تاریخچه وهابیت
متن کامل خطبه پیامبر اکرم(ص) در غدیر خم
متن کامل غدیر خم (عربی)
متن نامه عمر بن خطاب به معاویه
خلاصه‌ای از زندگانی حضرت فاطمه(س)
علمای معتبر اهل سنتی که شیعه شده اند
این واقعیت ها شما را شگفت زنده می کنند!
فشارخون بالا
آشنایی با اصحاب ایرانی ائمه(ع)
من هم در اغتشاشات 88 بودم
دانلودسخنرانی های دکتر عباسی
سخن بزرگان
با اندرزهاست که غفلت زدوده می شود . [امام علی علیه السلام]
عضویت
 
اوقات شرعی