سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانلود ، آموزش ، فول آلبوم، نرم افزار، مباحث شیعه وسنی،عکس وتصویر، با انواع خواندنی های جذاب ومطالب متفرقه دیگر

آمار
امروز 1388
 دیروز 54
 کل  1173261
لینک دوستان
فرزانگان امیدوار
شقایقهای کالپوش
TOWER SIAH POOSH
کانون فرهنگی شهدا
****شهرستان بجنورد****
.: شهر عشق :.
بوی سیب
منطقه آزاد
انسان جاری
برادران شهید هاشمی
اواز قطره
محمد قدرتی MOHAMMAD GHODRATI
کلبه تنهایی
نهِ/ دی/ هشتاد و هشت
این نیز بگذرد ...
xXx عکسدونی xXx
نمی دونم بخدا موندم
آرمان
گرگ و میش
از فرش تا عرش
پایگاه اطلاعاتی و کاربردی شایگان
چاهورز اسپورت و دیدنیهای ان
*مظلومیت اهل البیت(علیهم السلام)*
.:؛ حقوق و حقوقدانان ؛:.
جیگر نامه
صدفم چشم به راهتم برگرد
دهاتی
دکتر علی حاجی ستوده
همه رقم مفت!!!!!
قلب خـــــــــــــــــــــــــــاکی
مدیا ای آر
تسنیم
عشق نردبانی برای لمس رویا ها
شاخه شکسته
تنهایی من
حروفهای زیبای انگلیسی
عشق طلاست
موج سوم
فقط به عشق تو سمیرا من این دنیا را دوست دارم
عشق بی انتها
صفاسیتی
دکتر علی حاجی ستوده
پسران جوان
آموزش های لینوکس
آموزش های مایکروسافت
سیسکو
آموزش انتقال صدا و تصویر
آموزش ستاره شناسی
موبایل مجانی
دفاع مقدس
آموزش وبلاگ نویسی
آموزشی
مرکز دانلود مهندسی عمران
بهترین دانلود ها
دانلود بهترین فیلم های 2008
آموزش خیاطی
آموزش آشپزی
آموزش داستان نویسی
آموزش برق
آموزش رانندگی
آموزش آرایشگری
آموزش تعمیر موبایل
آموزش بازیگری
آموزش مکانیک خودرو
مجله اینترنتی خانواده گی
سایت کودک و نوجوان شبکه آموزش -آموزش نقاشی
آموزش قرآن
آموزش عربی
آموزش انگلیس
آموزش فرانسه
مجموعه آموزش چینی
آموزش در ورزش
آموزش شوهرداری
برنامه نود90
ایسنا ورزشی
پخش زنده فوتبال
اخبار دانشگاه ازاد - ازمون
دانشگاه خلیج فارس بوشهر
دانشگاه پیام نور بوشهر - همه واحد ها
دانشگاه پیام نور واحد بوشهر
انتخاب رشته پیام نور
نمرات پیام نور
مجازی و غیر مجازی
کتابهای پیام نور
بازارکار
ثبت نام کارت هوشمند سوخت - موتور سیکلت
رهگیری کارت هوشمند ماشین - پست
گاز سوز کردن ماشین
کارت سوخت گازوییل
بانک الکترونیک صادرات
همراه اول
ایرانسل
پخش زنده تلویزیون
سروش سیما
نظر سنجی صدا و سیما
تیتراژ تلویزی.ن
تیتراژ تلویزیون
اس ام اس
مجلس
شیخ انصاریان
شهید آوینی
مهدویت
سازمان شنجش
دیکشنری آنلاین
مقالات | خدمات مهندسی و صنایع برق ایران
بانک بان
مرکز عمران ایران
دانلود نرم افزار های حسابداری
استاندارهای حسابداری
وام
گروه مستند سراج
دایرکتوری وبلاگ های ایرانی
ورزش بانوان یا خیابانگردی
سامانه ارسال ایمیل تبلیغاتی
تک شاخ
طراح وب سایت
«چی شد چادری شدم؟»
سایت حمایه الشعب البحرینی
لوح جابر بن عبد الله انصاری

 لوح جابر بن عبد الله،
ابو بصیر اسدى که این روایت را از امام صادق علیه السلام به صورت مفصل نقل کرده و مرحوم کلینى این روایت را در یک جا با سه سند در کافى آورده‌است:

مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى وَمُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَعْفَرٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ ظَرِیفٍ وَعَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ صَالِحِ بْنِ أَبِی حَمَّادٍ عَنْ بَکْرِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: قَالَ أَبِی لِجَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِیِّ- إِنَّ لِی إِلَیْکَ حَاجَةً فَمَتَى یَخِفُّ عَلَیْکَ أَنْ أَخْلُوَ بِکَ فَأَسْأَلَکَ عَنْهَا. فَقَالَ لَهُ جَابِرٌ: أَیَّ الْأَوْقَاتِ أَحْبَبْتَهُ فَخَلَا بِهِ فِی بَعْضِ الْأَیَّامِ فَقَالَ لَهُ: یَا جَابِرُ أَخْبِرْنِی عَنِ اللَّوْحِ الَّذِی رَأَیْتَهُ فِی یَدِ أُمِّی فَاطِمَةَ علیها السلام بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه وآله وَمَا أَخْبَرَتْکَ بِهِ أُمِّی أَنَّهُ فِی ذَلِکَ اللَّوْحِ مَکْتُوبٌ فَقَالَ جَابِرٌ: أَشْهَدُ بِاللَّهِ أَنِّی دَخَلْتُ عَلَى أُمِّکَ فَاطِمَةَ علیها السلام فِی حَیَاةِ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه وآله فَهَنَّیْتُهَا بِوِلَادَةِ الْحُسَیْنِ وَرَأَیْتُ فِی یَدَیْهَا لَوْحاً أَخْضَرَ ظَنَنْتُ أَنَّهُ مِنْ زُمُرُّدٍ وَرَأَیْتُ فِیهِ کِتَاباً أَبْیَضَ شِبْهَ لَوْنِ الشَّمْسِ فَقُلْتُ لَهَا بِأَبِی وَأُمِّی یَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه وآله مَا هَذَا اللَّوْحُ؟ فَقَالَتْ: هَذَا لَوْحٌ أَهْدَاهُ اللَّهُ إِلَى رَسُولِهِ صلی الله علیه وآله فِیهِ اسْمُ أَبِی وَاسْمُ بَعْلِی وَاسْمُ ابْنَیَّ وَاسْمُ الْأَوْصیاءِ مِنْ وُلْدِی وَ أَعْطَانِیهِ أَبِی لِیُبَشِّرَنِی بِذَلِکَ. قَالَ جَابِرٌ: فَأَعْطَتْنِیهِ أُمُّکَ فَاطِمَةُ علیها السلام فَقَرَأْتُهُ وَاسْتَنْسَخْتُهُ. فَقَالَ لَهُ أَبِی فَهَلْ لَکَ یَا جَابِرُ أَنْ تَعْرِضَهُ عَلَیَّ؟ قَالَ: نَعَمْ. فَمَشَى مَعَهُ أَبِی إِلَى مَنْزِلِ جَابِرٍ فَأَخْرَجَ صَحِیفَةً مِنْ رَقٍّ فَقَالَ: یَا جَابِرُ انْظُرْ فِی کِتَابِکَ لِأَقْرَأَ أَنَا عَلَیْکَ فَنَظَرَ جَابِرٌ فِی نُسْخَةٍ فَقَرَأَهُ أَبِی فَمَا خَالَفَ حَرْفٌ حَرْفاً فَقَالَ جَابِرٌ: فَأَشْهَدُ بِاللَّهِ أَنِّی هَکَذَا رَأَیْتُهُ فِی اللَّوْحِ مَکْتُوباً:

 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ* هَذَا کِتَابٌ مِنَ اللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ*- لِمُحَمَّدٍ نَبِیِّهِ وَنُورِهِ وَسَفِیرِهِ وَحِجَابِهِ وَدَلِیلِهِ نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِینُ مِنْ عِنْدِ رَبِّ الْعَالَمِینَ عَظِّمْ یَا مُحَمَّدُ أَسْمَائِی وَاشْکُرْ نَعْمَائِی وَلَا تَجْحَدْ آلَائِی إِنِّی أَنَا اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا أَنَا قَاصِمُ الْجَبَّارِینَ وَمُدِیلُ الْمَظْلُومِینَ وَدَیَّانُ الدِّینِ إِنِّی أَنَا اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا أَنَا فَمَنْ رَجَا غَیْرَ فَضْلِی أَوْ خَافَ غَیْرَ عَدْلِی عَذَّبْتُهُ عَذاباً لا أُعَذِّبُهُ أَحَداً مِنَ الْعالَمِینَ فَإِیَّایَ فَاعْبُدْ وَعَلَیَّ فَتَوَکَّلْ إِنِّی لَمْ أَبْعَثْ نَبِیّاً فَأُکْمِلَتْ أَیَّامُهُ وَانْقَضَتْ مُدَّتُهُ إِلَّا جَعَلْتُ لَهُ وَصِیّاً وَإِنِّی فَضَّلْتُکَ عَلَى الْأَنْبِیَاءِ وَفَضَّلْتُ وَصِیَّکَ عَلَى الْأَوْصِیَاءِ وَأَکْرَمْتُکَ بِشِبْلَیْکَ وَسِبْطَیْکَ حَسَنٍ وَحُسَیْنٍ فَجَعَلْتُ حَسَناً مَعْدِنَ عِلْمِی- بَعْدَ انْقِضَاءِ مُدَّةِ أَبِیهِ وَجَعَلْتُ حُسَیْناً خَازِنَ وَحْیِی وَأَکْرَمْتُهُ بِالشَّهَادَةِ وَخَتَمْتُ لَهُ بِالسَّعَادَةِ فَهُوَ أَفْضَلُ مَنِ اسْتُشْهِدَ وَأَرْفَعُ الشُّهَدَاءِ دَرَجَةً جَعَلْتُ کَلِمَتِیَ التَّامَّةَ مَعَهُ وَحُجَّتِیَ الْبَالِغَةَ عِنْدَهُ بِعِتْرَتِهِ أُثِیبُ وَأُعَاقِبُ أَوَّلُهُمْ عَلِیٌّ سَیِّدُ الْعَابِدِینَ وَزَیْنُ أَوْلِیَائِیَ الْمَاضِینَ وَابْنُهُ شِبْهُ جَدِّهِ الْمَحْمُودِ مُحَمَّدٌ الْبَاقِرُ عِلْمِی وَالْمَعْدِنُ لِحِکْمَتِی سَیَهْلِکُ الْمُرْتَابُونَ فِی جَعْفَرٍ الرَّادُّ عَلَیْهِ کَالرَّادِّ عَلَیَّ حَقَّ الْقَوْلُ مِنِّی لَأُکْرِمَنَّ مَثْوَى جَعْفَرٍ وَلَأَسُرَّنَّهُ فِی أَشْیَاعِهِ وَأَنْصَارِهِ وَأَوْلِیَائِهِ أُتِیحَتْ بَعْدَهُ مُوسَى فِتْنَةٌ عَمْیَاءُ حِنْدِسٌ- لِأَنَّ خَیْطَ فَرْضِی لَا یَنْقَطِعُ وَحُجَّتِی لَا تَخْفَى وَأَنَّ أَوْلِیَائِی یُسْقَوْنَ بِالْکَأْسِ الْأَوْفَى مَنْ جَحَدَ وَاحِداً مِنْهُمْ فَقَدْ جَحَدَ نِعْمَتِی وَمَنْ غَیَّرَ آیَةً مِنْ کِتَابِی فَقَدِ افْتَرَى عَلَیَّ وَیْلٌ لِلْمُفْتَرِینَ الْجَاحِدِینَ عِنْدَ انْقِضَاءِ مُدَّةِ مُوسَى عَبْدِی وَحَبِیبِی وَخِیَرَتِی فِی عَلِیٍّ وَلِیِّی وَنَاصِرِی وَمَنْ أَضَعُ عَلَیْهِ أَعْبَاءَ النُّبُوَّةِ وَأَمْتَحِنُهُ بِالاضْطِلَاعِ بِهَا یَقْتُلُهُ عِفْرِیتٌ مُسْتَکْبِرٌ یُدْفَنُ فِی الْمَدِینَةِ الَّتِی بَنَاهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ- إِلَى جَنْبِ شَرِّ خَلْقِی حَقَّ الْقَوْلُ مِنِّی لَأَسُرَّنَّهُ بِمُحَمَّدٍ ابْنِهِ وَخَلِیفَتِهِ مِنْ بَعْدِهِ وَوَارِثِ عِلْمِهِ فَهُوَ مَعْدِنُ عِلْمِی وَمَوْضِعُ سِرِّی وَحُجَّتِی عَلَى خَلْقِی لَا یُؤْمِنُ عَبْدٌ بِهِ إِلَّا جَعَلْتُ الْجَنَّةَ مَثْوَاهُ وَشَفَّعْتُهُ فِی سَبْعِینَ مِنْ أَهْلِ بَیْتِهِ کُلُّهُمْ قَدِ اسْتَوْجَبُوا النَّارَ وَأَخْتِمُ بِالسَّعَادَةِ لِابْنِهِ عَلِیٍّ وَلِیِّی وَنَاصِرِی وَالشَّاهِدِ فِی خَلْقِی وَأَمِینِی عَلَى وَحْیِی أُخْرِجُ مِنْهُ الدَّاعِیَ إِلَى سَبِیلِی وَالْخَازِنَ لِعِلْمِیَ الْحَسَنَ وَأُکْمِلُ ذَلِکَ بِابْنِهِ م‏ح‏م‏د رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ عَلَیْهِ کَمَالُ مُوسَى وَبَهَاءُ عِیسَى وَصَبْرُ أَیُّوبَ فَیُذَلُّ أَوْلِیَائِی فِی زَمَانِهِ وَتُتَهَادَى رُءُوسُهُمْ کَمَا تُتَهَادَى رُءُوسُ التُّرْکِ وَالدَّیْلَمِ فَیُقْتَلُونَ وَیُحْرَقُونَ وَیَکُونُونَ خَائِفِینَ مَرْعُوبِینَ وَجِلِینَ تُصْبَغُ الْأَرْضُ بِدِمَائِهِمْ وَیَفْشُو الْوَیْلُ وَالرَّنَّةُ فِی نِسَائِهِمْ أُولَئِکَ أَوْلِیَائِی حَقّاً بِهِمْ أَدْفَعُ کُلَّ فِتْنَةٍ عَمْیَاءَ حِنْدِسٍ وَبِهِمْ أَکْشِفُ الزَّلَازِلَ وَأَدْفَعُ الْآصَارَ وَالْأَغْلَالَ أُولئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ: قَالَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ سَالِمٍ قَالَ أَبُو بَصِیرٍ لَوْ لَمْ تَسْمَعْ فِی دَهْرِکَ إِلَّا هَذَا الْحَدِیثَ لَکَفَاکَ فَصُنْهُ إِلَّا عَنْ أَهْلِهِ‏.

ابى بصیرمى‌گوید: امام صادق علیه السلام فرمود: پدرم به جابر بن عبد الله انصارى گفت: چه وقت برایت راحت‏تر است که تنها نزد من آیى تا مطلبى را از تو بپرسم؟ جابر گفت: هر وقت که شما بخواهى‏؟، یک روزى پدرم به او فرمود: اى جابر، به من از آن لوحى که در دست مادرم فاطمه سلام الله علیها دختر رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم دیدى و از آنچه که مادرم به تو گزارش داد که در آن لوح نوشته است، گزارش بده. جابر در پاسخ گفت: خدا را گواه مى‏گیرم [روزى‏] در زمان رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله جهت‏ تبریک و تهنیت تولّد امام حسین به خدمت مادرت حضرت زهرا علیها السّلام رسیده بودم که در دست آن حضرت لوح سبز رنگى دیدم، که گمان کردم از زمرّد است‏ و در آن‏ نوشته سپیدى به مانند رنگ آفتاب بود، عرض کردم: پدرم و مادرم قربانت، اى دختر رسول خدا، این لوح چیست؟

فرمود: این لوحى است که خدا آن را به رسول خود هدیه کرده و در آن نام پدرم و نام شوهرم و نام دو پسرم و نام امامان از فرزندانم مى‌باشد و پدرم براى مژدگانى، آن را به من داده است، جابر مى‌گوید: مادرت فاطمه سلام الله علیها آن را به دست من داد و آن را خواندم و از آن رو نویس کردم، پدرم به او گفت: اى جابر، مى‏توانى آن را به من نشان دهى؟ گفت: آرى، پدرم با او به خانه جابر رفت و او صحیفه‏اى از پوست آهو (از برگ کاغذ) در آورد، پدرم فرمود: اى جابر، در نوشته خود نگاه کن تا من آن را بخوانم، جابر در نسخه خود نظر داشت و پدرم آن را خواند و یک حرف، اختلاف نداشت. جابر گفت: من خدا را گواه مى‏گیرم که به راستى همچنین دیدم که در لوح نوشته بود:

به نام خداى بخشاینده مهربان این نامه‏اى است که از خداوند عزیز حکیم براى محمد صلى الله علیه وآله وسلم بنده و نور و سفیر و حجاب و دلیل حضرت او، روح الامین آن را از نزد رب العالمین آورده است، اى محمد، اسماء مرا بزرگ شمار و نعمت‏هاى مرا شکرگزار و لطفهاى مرا انکار مدار، به راستى، منم، من که خدایم، نیست شایسته پرستش جز من که شکننده جباران و انتقام جوى ستمکشان و جزا دهنده روز رستاخیزم، به راستى منم خدا، نیست شایسته پرستش جز من، هر که جز فضل مرا امید دارد و جز از عدل من بترسد، او را چنان کیفرى دهم که هیچ کدام از جهانیان را آن گونه کیفر ندهم، پس مرا پرستش کن و همانا بر من توکل کن، به راستى، من پیغمبرى نفرستادم که روزگارش را به پایان‏ رسانم و عمرش به سر آید جز آنکه براى او وصیى مقرر ساخته‏ام، به راستى، من تو را بر پیغمبران، و وصى تو را بر همه اوصیاء برترى دادم و تو را به دو شیر- بچه‏ات- و به دو دختر زاده‏ات حسن و حسین ارجمند ساختم، حسن را پس از پدرش کان دانش نمودم و حسین را گنجبان وحى خویش، او را به شهادت گرامى داشتم و به سرانجام سعادتش واداشتم، پس او برترین شهیدا و بلند پایه ‏ترین آنهاست، من کلمه تامه خود را همراه او کردم و حجت رساى خویش را نزد او نهادم به وسیله خاندان او پاداش دهم و کیفر نهم. اول آنان: على سید عابدان و زیور دوستان گذشته این سامان. دوم: پسرش همانند جدّ ستوده‏اش محمد، شکافنده دانش و معدن حکمتم، محققاً شک کنندگان در باره او هلاک شوند.

سوم آنها جعفر: هرکس او را نپذیرد، مرا نپذیرفته، گفتار من حق است. هر آینه گرامى دارم جایگاه جعفر را و او را در باره پیروان و یاران، و دوستانش شاد سازم،

پس از وى چهارمشان: موسى است که (در زمان او) آشوبى سخت و گیج‏کننده فرا گیرد، زیرا رشته وجوب اطاعت من منقطع نگردد و حجت من پنهان نشود و همانا اولیاء من با جامى سرشار سیر آب شوند. هر کس یکى از آنها را انکار کند، نعمت مرا انکار کرده و آنکه یک آیه از کتاب مرا تغییر دهد، بر من دروغ بسته است.

پس از گذشتن دوران بنده و دوست و برگزیده‏ام موسى، واى بر دروغ‏بندان و منکرین على (امام هشتم علیه السلام) و دوست و یاور من و کسى که بارهاى سنگین نبوت را بدوش او گذارم و به وسیله انجام دادن آنها امتحانش کنم (گویا اشاره به پذیرفتن امر دشوار ولایت عهدیست) او را مردى پلید و گردنکش (مأمون) مى‌کشد و در شهرى که (طوس) بنده صالح (ذو القرنین) آن را ساخته است، پهلوى بدترین مخلوقم (هارون) به خاک سپرده مى‏شود، فرمان و وعده من ثابت شده که:

او را به وجود پسرش و جانشین و وارث علمش محمد مسرور سازم، او کانون علم من و محل راز من و حجت من بر خلقم مى‌باشد، هر بنده‏ئى به او ایمان آورد، بهشت را جایگاهش سازم و شفاعت او را نسبت به هفتاد تن از خاندانش که همگى سزاوار دوزخ باشند بپذیرم.

و سر انجام سعادت را نصیب پسر او: على (امام نقى علیه السلام) سازم که ولى و ناصر من و گواه من بر خلق من و امین من بر وحى من است. و از او به وجود آورم، حسن (امام عسکرى علیه السلام) را، همان که به راه و کیش من دعوت کند و گنجبان دانش من باشد.

و کامل گردانم این سلسله امامت را به پسر او: م ح م د که رحمت بر جهانیان و داراى کمال موسى و بهاى عیسى و صبر ایوب است، در دوران او دوستانم خوار شوند و سر آنها را دشمنان به هم دیگر هدیه کنند چنانچه سرهاى ترک و دیلم را به هم پیشکش نمایند، آنها را بکشند و بسوزانند و در ترس باشند، مرعوب و هراسان و زمین از خونشان رنگین گردد، ناله و شیون در میان زنان آنها بلند شود، آنان به راستى دوستان من باشند و به وسیله آنها دفع کنم هر فتنه پیچیده و تارى را و براى آنها بردارم زمین لرزه‏ها و بارهاى سنگین و زنجیر گران را، آنانند که درود و رحمت پروردگار بر آنهاست، و تنها آنان هدایت‏شده‏گانند.

عبد الرحمن بن سالم گوید: ابو بصیر گفت: اگر در دوران عمرت جز این حدیث نشنیده باشى، ترا کفایت کند، پس آن را از نا اهلش پنهان دار.

الکلینی الرازی، أبی جعفر محمد بن یعقوب بن إسحاق (متوفای328 هـ)، الأصول من الکافی، ج‏1، ص527، ناشر: اسلامیه‏، تهران‏، الطبعة الثانیة،1362 هـ.ش.

برخى مصادر دیگر این روایت از قرار ذیل است:

القمی،‌ أبی الحسن علی بن الحسین بن بابویه (متوفای329هـ)، الإمامة والتبصرة، ص103، تحقیق: مدرسة الإمام المهدی (ع) - قم المقدسة،‌ ناشر: مدرسة الإمام المهدی (ع) - قم المقدسة،‌ چاپ: الأولى،‌ سال چاپ: 1404 - 1363 ش

القمی، محمد بن علی بن الحسین بن بابویه (متوفای 381هـ)، عیون أخبار الرضا (ع) ج2، ص48،‌ تحقیق: تصحیح وتعلیق وتقدیم: الشیخ حسین الأعلمی، ناشر: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات - بیروت – لبنان، سال چاپ: 1404 - 1984 م

النعمانی، أبی عبد الله محمد بن ابن إبراهیم بن جعفر الکاتب المعروف ب‍ ابن أبی زینب النعمانی (متوفای360ه‍ـ)،‌الغیبة،‌ ص70، تحقیق: فارس حسون کریم، ناشر: أنوار الهدى،‌ چاپخانه: مهر – قم، چاپ: الأولى1422

الشیخ المفید، محمد بن محمد بن النعمان ابن المعلم أبی عبد الله العکبری، البغدادی (متوفاى413 هـ)، الاختصاص، ص210، تحقیق: علی أکبر الغفاری، السید محمود الزرندی، ناشر: دار المفید للطباعة والنشر والتوزیع - بیروت – لبنان، الطبعة الثانیة 1414 - 1993 م

الحر العاملی، محمد بن الحسن بن علی بن الحسین (متوفای1104هـ)،‌ الجواهر السنیة فی الأحادیث القدسیة، ص203، چاپخانه: النعمان - النجف الأشرف، سال چاپ: 1384 – 1964الطبرسی، أبی علی الفضل بن الحسن (متوفاى548هـ)، إعلام الورى بأعلام الهدى، ج2، ص174، تحقیق و نشر: تحقیق مؤسسة آل البیت

علیهم السلام لإحیاء التراث ـ قم، الطبعة: الأولى، 1417هـ.


نظرات شما | لینک ثابت مطلب
لوح جابر بن عبد الله
نقدی کوتاه بر سخن مولوی گرگیج درباره عید غدیر

نقدی  کوتاه بر سخن مولوی گرگیج درباره عید غدیر    
یکی از مولوی های استان گلستان به نام مولوی گرگیج امام جمعه آزادشهر در کلیپی که بلوتوث شده بود بعد ازاینکه مطالبی علیه دکتر تیجانی می گوید اضافه می کند : بعضی از آقایان اهل سنت در روز غدیر خم به مجالس شیعیان می روند و به آنها تبریک می گویند . به نظر ما اهل سنت ، چنین افرادی منافق هستند . ما اهل سنت عیدی به نام عید غدیر نداریم .

به جناب مولوی می گویم : جناب آقای مولوی چرا شما تاریخ را مطالعه نمی کنید که اولین کسانی که روز عید غدیر به علی (علیه السلام) تبریک گفتند ابوبکر و عمر بودند 1 . آیا به آنها هم منافق می گویید ؟؟ اگر اهل سنت به سنت خلفای خود عمل کنند باز هم منافقند؟؟؟ تبریک گفتن به علی (ع) سنتی است که از ابوبکر و عمر به جا مانده است . هیچ فکر کرده ای با این حرفت اتهام نفاق به خلیفه ی اول و دوم زده ای ؟؟


نظرات شما | لینک ثابت مطلب
نقدی کوتاه بر سخن مولوی گرگیج درباره عید غدیر
شهید محمد اسلام زومکزهی شغل دهیار اهل سراوان

شهید محمد اسلام زومکزهی شغل دهیار اهل سراوان
.

تصویر شهید

تصویر شهید زومکزهی

شهید محمد اسلام زومکزهی در در روستای مهر آباد دهستان پسکوه از توابع بخش سیب سوران شهرستان سراوان در سال 1350 متولد شد .

در سال های اخیر با نشان دادن لیاقت از خود ، به عنوان دهیار پسکوه انتخاب شد . پس از سال ها تحقیق به مذهب شیعه پیوست و در شب 28 / 10 / 1384 مصادف با شب عید غدیر وقتی شخصی به نام مستعار عسکری به ایشان زنگ می زند و می گوید می خواهیم درباره طرح کشاورزی با شما گفتگو کنیم . شهید همان شب از سراوان به پسکوه برمی گردد و شام تهیه دیده ومنتظرمهمانانش می شود تا اینکه تلفنش زنگ می خورد . مهمانان می گویند : ما ورودی پسکوه هستیم و منزل شما را نمی دانیم . شهید زومکزهی از منزل خارج می شود و به ورودی دهستان می رود تا مهمانان را به منزل بیاورد که آن از خدا بی خبران کمین کرده بودند و از دو طرف به ماشین شهید تیراندازی کردند وقتی ماشین از کنترل شهید خارج شد و بدنش نیمه جان شد آن خفاشان شب از کمین گاه خارج شده و بر بدن شهید پنجاه گلوله زدند و بدنش را سوراخ سوراخ می کنند و پنج فرزندش را یتیم کردند .


نمونه ای از استدلال های او با معترضین .

س . چرا شیعه شده ای ؟

ج . بهتر است اول بگویم چگونه شیعه شده ام و بعد خواهم گفت چرا شیعه شده ام . واقع امر این است که دهستان پسکوه ، مرکز تقابل افکار سنتی و سلفی می باشد ، به طوری که اگر کسی وارد این دهستان شود ، کلکسیونی از عبادات و اذکار را مشاهده خواهد نمود طریقه ی دست بستن های جورواجور است و تعداد رکعت های نماز تراویح آنها متفاوت است و .... ، لذا بنده از آنجائیکه دهدار پسکوه بوده ام ، سعی و تلاش زیادی نمودم تا آنها را به تفاهم برسانم ، ولی کارساز واقع نشد تا اینکه متوسل به بزرگترین مولوی منطقه شدم ، و ایشان هم متاسفانه کم حوصلگی و ناتوانی به خرج داد و رسیدگی به باغ خرمای خویش را به پاسخگویی به خواسته‌ی ما جوانان ترجیح داد . این بی تفاوتی و ناتوانی آنها مرا ناامید کرد . پس از آن به همه ی فرقه های شهرستان سراوان که سنتی ، سلفی ، اخوان المسلمین ، مودودی ، بریلوی ، دیوبندی ، چشتیه ،‌نقشبندی ، قادری و ... مراجعه کردم اما هیچ کدام ضمیر جستجوگر مرا آرام نکرد . تا اینکه با احتیاط به مطالعه ی مذهب تشیع پرداختم . بحمد الله در سایه مطالعه و راهنمایی های درستی که دریافت می کردم ، علاقه ی فراوانی به اهل بیت (ع) پیدا نمودم . جاذبه ی آنها به قدری زیاد بود که نگذاشت از آنها جدا شوم ، و هم اکنون شیفته ی آنها می باشم به طوری که همه ی خطرها را به جان خریده ام ،‌و حاضرم در راه دوستی و محبت آنها جان خود را فدا نمایم .

س. چه کسی تو را شیعه کرده است ؟

ج . شخص خاصی درمیان نبوده است ولی کم حوصله گی و ناتوانی مولوی ها در پاسخ به سئولات عقیدتی مرا شیعه کرده است و این مطلب را بارها به خودشان نیز گفته ام .

س. چرا حضرت زهرا را شهیده می خوانید ؟

ج . مگر نه اینکه از نظر روائی ، اگر خانمی در اثر وضع حمل آسیب ببیند و از دنیا برود او را شهیده می نامند پس اگر بنا به زعم شما اهل سنت ، حمله به خانه ی فاطمه زهرا (س) دروغ باشد ، ولی به خاطر صدمه ی او در اثر وضع حمل فرزندش محسن باید شهیده اش خواند

 


نظرات شما | لینک ثابت مطلب
شهید محمد اسلام زومکزهی شغل دهیار اهل سراوان
آقای محمد س شغل معلم اهل ایرانشهر

اهل سنت شیعه شده(آقای محمد س شغل معلم اهل ایرانشهر)
من از دسته مسلمانانی ساده دلی بودم که بر عقیده ای که داشتم خشنود بوده و تنها راه حقیقی اسلام را مذهب امام ابوحنیفه می دانستم هر چند در کشوری زندگی می کردم که قوانین رسمی و اکثریت آن شیعه بود اما محیط مذهبی و عقیدتی ما چنان بود که بخود اجازه ی فکر کردن به حقانیت مذاهب دیگر را نمی دادم . رفتن به دانشگاه و زندگی با شیعیان و داشتن رفقای شیعه هیچ کدام باعث نشد که گرایشی به آنها در من ایجاد شود زیرا شرکت در مجالس مذهبی و پیروی از علمای مذهبم سد محکمی را در وجودم برای رخنه‌ی عقاید به اصطلاح روافض ایجاد کرده بود . و شیعیان را گروهی غالی می پنداشتم و به دلیل اهانت به صحابه و داشتن عقایدی مانند تقیه ، استعانت از اهل قبور و ... دچار انحرافات آشکاری شده‌اند .

منطقه ی ما که عموما قلمرو مذهب شاگرد حضرت امام صادق (علیه السلام) یعنی ابوحنیفه بود بستر ظهور عقایدی تازه گردید که داعیان این عقاید خود را اهل سنت واقعی می خواندند و پیروان دیگر مذاهب را اهل بدعت و شیعیان را مشرک می دانستند . اگر چه در اثر این دعوت پریشانی همه جا را فرا گرفته بود ، اما مدعیان تفکر نوین که همان سلفی ها و یا وهابیون بودند با ادعای داشتن تحصیلات عالیه ی دینی در عربستان و حجاز که خاستگاه دین اسلام و سرزمین وحی و نبوت است سعی در اثبات حقانیت خویش داشتند و می گفتند این طبیعی است که مردمی که در شهر رسول الله (صلی الله علیه و آله ) زندگی می کنند از مذهب حق پیروی می کنند نه شماها که مدتها گذشته تا اسلام به مناطق شما رسیده است ، لذا تا حدودی در گسترش عقیده ی خود موفق بودند .

علمای حنفی منطقه بعضی به دلیل جلوگیری از اختلاف در مقابل آنها سکوت می کردند و برخی نیز به دلیل ناتوانی و بی علمی خودشان و یا بی فایده دانستن مباحثه علمی موضعی خنثی داشتند و عده ای نیز در حد توان به مقابله با این جریان می پرداختند .

من به عنوان یک حنفی معتقد و پیرو علمای مذهب دیوبندی از این تناقضات شدیدا متحیر بودم و هر وقت فراغتی پیدا می شد دنبال تحقیق و مطالعه کتب بودم و این گونه بود که با اندیشه های ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب و دیگر پیروان آنها آشنا گشته ، خلاصه ی منهاج السنه را مطالعه نمودم و با شرکت در مجالس حنفی و سلفی دنبال حقیقت می گشتم تا اینکه وقتی حملات شدید ابن تیمیه به حضرت علی (علیه السلام)- که به انگیزه ی دفاع از اهل سنت و رد بر کتاب منهاج الکرامه علامه ی حلی نشوته بود – را مشاهده کردم تنفری شدید وجودم را فرا گرفت و از طرفی تناقضی شدید میان گفته و عقیده ی آن ها با عملشان در خصوص اعتقاد به نظریه ی عدالت صحابه یافتم .

مگر علی (علیه السلام ) از صحابه نیست ؟ پس چرا او را زیر سوال می برند ؟ آیا علی (علیه السلام) که به ادعای آنها خلیفه ی چهارم می باشد چگونه است از طرفی می گویند صحابه مانند ستارگانی هستند که اقتدا به هر کدام هدایت بخش است و از طرفی وقتی شیعیان در مقام بیان عقیده ی خویش در مورد رفتار بعضی از صحابه ، به نقد آنها می پردازند آنها در جهت تقویت و حمایت صحابه ی مورد نقد شیعه به خلاف عقیده ی اعلام شده ی خودشان به مخدوش کردن علی (علیه السلام) اقدام می کنند ؟

البته با اقدام شجاعانه ی علمای چهار فرقه اهل سنت در فتوا به گمراه بودن ابن تیمیه و زندانی کردن آن ، موضع خوبی گرفتند ولی با خود می اندیشیدم که ادعای شیعیان مبنی بر مظلوم واقع شدن اهل بیت (علیهم السلام) با توجه به پیدایش چنین عالمانی در میان اهل سنت آیا واقعا به صرف اینکه نظر شیعیان است قابل بررسی نیست ؟‌
با خود می گفتم در جایی که یک مکتب فکری و یک عالم گمراه این همه فتنه گری می کند آیا تاثیر حکومت های مخالف علویان و اهل بیت (علیهم السلام) در طول تاریخ در جهت دور کردن مردم از اهل بیت (علیهم السلام) حتی به عنوان یک احتمال هم قابل بررسی نیست ؟ آیا علمای اهل سنت و مردم زمان ما به دلیل سادگی خویش قربانی سیاست های مخالفان حضرت علی (علیه السلام ) نشدند ؟

وقتی از علمایمان درباره اهل بیت می پرسیدم و یا به مطالعه ی کتب مذهبی می پرداختم این جواب را در می یافتم که اهل سنت محب اهل بیت (علیهم السلام) هستند و تمام شعرای بنام اهل سنت در مدحشان شعر گفته اند . ولی استنباط کلی من این بود که اهل بیت (علیهم السلام) نه معصوم بودند و نه خود چنین ادعای داشتند بلکه این غالیان بودند که اینها را درست کردند .


اما سخنان و دیدگاه ابن تیمیه حنبلی مذهب – که پیشوای معنوی سلفیان امروزی است – در مورد علی (علیه السلام) و نقض حریم اعتقادی اهل سنت یعنی عدالت صحابه توسط او ، ذهن مرا به جای مقایسه ی دو مسلک وهابی و حنفی به بررسی دو مذهب سنی و شیعه متوجه کرد و این گونه بود که سعی نمودم خودم را از قیود تعصبات و چراغ خطرهایی که مذاهب مانند حصاری به دور خود کشیده اند تا هر گونه سخن دیگری به گوش پیروانش نرسد آزاد کنم .

در خلال شرکت در مجالس مذهبی به نکته ی عجیبی برخورد کردم ، وهابی ها با شگرد خاص با مخفی شدن در لباس یک عالم حنفی ، افکار خود را به خورد مردم می دادند و حتی در این جلسات که عامه ی مردم به دلیل بی اطلاعی و علما هم به دلیل خوش باوری و اعتماد به حنفی بودن بر پا کنندگان مجالس و شاید هم به دلیل عدم بضاعت علنی به دلیل فاصله گرفتنشان از مطالعه و درگیر شدن با مسایل اجتماعی و اقتصادی و زندگی روزمره ، ندانسته تبدیل به بوق تبلیغاتی وهابی ها می شدند . در حالی که اگر مشخصا می دانستند که کسی وهابی است از او فاصله می گرفتند .
من در ابتدا تحت تاثیر چنین فضاهایی ، شعرهای تند و احساسی در رد زیارت قبور ، در دفاع از نظریه ی عدالت صحابه ، در مدح خلفای راشدین و حمله ی به منتقدان آنها و تبیین توحید از دیدگاه وهابیون در رد رفتار به اصطلاح اهل بدعت و به قول آنها مشرکین زمانه که درجه ی شرکشان از مشرکان جاهلی هم افزون تر است سرودم . ولی بعدا با مراجعه به مکتب حنفی ها به بطلان بسیاری از این نظرات از دیدگاه احناف پی بردم و آن وقت بود که متوجه شدم که من چگونه ناخود آگاه در جایگاه یک حنفی مخالف وهابیت ، به بیان افکار وهابیت در شعرهایم دست زده ام ، لذا بار دیگر همان سوالات را به شکل خیلی محسوس تر طرح کردم که آیا همان طوری که علمای حنفی و پیروان آنها این گونه دچار فریب می شوند یا در اثر جهالت دچار اشتباه شده یا در واقع می دانند و کتمان و سکوت می کنند ، اسلاف آنها هم در روزگار ائمه ی معصومین (علیهم السلام)همین گونه دچار فریب فریبکاران و حکومت های غاصب نشده اند ؟ و خود را از نعمت هدایت ائمه ی معصومین (علیهم السلام) محروم نکرده اند ؟ و این گونه بردگی فکری و وابستگی به سیاست بازان حیله گر را در اثر همین سادگی و ساده لحی خویش ( مانند ابوموسی اشعری و به تبع آن اشاعره ) در مسلک و مذهب خود نهادینه نکرده اند ؟

در گیر و دار این اتفاقات هر وقت اذان و نماز ار حرم امام رضا (علیه السلام) یا خواهرش (علیها السلام) از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می شد به دقت به آن نگاه می کردم و عشقی عجیب به امام غریب تمام وجودم را فرا می گرفت ، تا این که صبح جمعه ای صدای مردی عاشق اهل بیت (علیهم السلام) تمام تنم را لرزاند . مرحوم محمد رضا آقاسی بود که در انتظار مولایش امام زمان (عج) و در صفای بارگاه امام هشتم (علیه السلام ) در وصف آن دو می خواند و این گونه بود که حسی به من می گفت عشق اینجاست ، راه اینجاست ، چرا به بیراهه می روی ؟ از آنان که امت واحده ی محمد (صلی الله علیه و آله ) را به هفتاد و دو فرقه ی ضاله تقسیم نمودند و خود را از کشتی نجات اهل بیت عقب کشیدند و چشم خویش را بر ثقلین بستند و از درک امام زمان (عج) خویش عاجز گشته و به مرگ جاهلی مرده و پیروانش هم می میرند ، هان حذر کن .

نوراهای مرحوم آقاسی را تهیه کردم شعرهایش ، حسش و گریه هایش مرا سخت متاثر کرد و بچه ی خردسال مرا نیز عاشق او نمود . مدتی گذشت که می خواستم از این حس به سادگی عبور کنم اما دیگر دست من نبود این کرامت ضامن آهو بود که من را به حضور طلبید و از عنایت خویش مرا بهره مند ساخت و عطش درون مرا تسکین داد ......
برگرفته از کتاب پرچمهای برافراشته داستان شیعه شدن یک معلم اهل سنت از ایرانشهر


نظرات شما | لینک ثابت مطلب
آقای محمد س شغل معلم اهل ایرانشهر
هادی ح جوان 18 ساله شافعی اهل ارومیه که به مذهب اهل بیت پیوست .

هادی ح جوان 18 ساله شافعی مذهب اهل ارومیه که به مذهب اهل بیت پیوست . مصاحبه: 17 اردیبهشت 1390
«هـادی ح» جوانی 18 ساله می‌باشد که علی‌رغم میل بسیاری از اطرافیان به مذهب تشیع گراییده است. او که پیش از این مثل بقیه اعضای خانواده و فامیل سنی مذهب بوده است از فرقه شافعی به شیعه 12 امامی تغییر مذهب داده است. گفتگوی زیر برای شیعیان و همچنین برادران اهل تسنن که جویای حقیقت می‌باشند می‌تواند خواندنی باشد .
چه مسئله‌ای باعث شد که شما به مذهب شیعه دوازده امامی مشرف شدید؟
من از مدت‌ها پیش برایم این سوال مطرح بود که تفاوت شیعیان و اهل تسنن در چیست. این انگیزه ابتدایی و اولیه من بود که البته خفیف هم بود،دوست داشتم دلیل اکثریت بودن اهل تسنن و اقلیت شیعیان را بدانم اما این انگیزه برای حرکت کافی نبود. روزی در شهر ارومیه کتابی از یکی از علمای شافعی خریدم. با جوانی هم صحبت شدم او جناب آقای دکتر محمد تیجانی را به من معرفی کرد و به من پیشنهاد داد که به کتاب‌هایش نگاهی بیندازم من این اسم را یادداشت کردم ولی مدت زیادی در ذهنم نماند
من ارتباطی با مسجد محل داشتم. روزی تصمیم گرفتم که به پایگاه بسیج مسجد سری بزنم. وقتی که مسئول پایگاه بسیج از شافعی بودن من مطلع شد نه تنها تندی نکرد بلکه ابراز برادری کرد وب ر نقاط مشترک میان دو مذهب تاکید کرد. این رفتار برای من بسیار جالب و در نوع خود بدیع بود. بدین ترتیب ارتباطم با پایگاه بسیج و مسجد قوی‌تر شد و دوستانی نیز پیدا کردم.
در یکی از اردوها وقتی از مناطق جنگی و جبهه‌های جنوب کشور به قصد زیارت حضرت معصومه‌(س) عازم قم بودیم یکی از دوستانم سوالاتی در مورد تاریخ اسلام و مصایب دختر رسول گرامی اسلام حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) در فاصله چند روزه پس از رحلت حضرت رسول(ص) از من پرسید. من اظهار بی‌اطلاعی کردم. مطالبی گفت که تا به حال نشنیده بودم. مسائلی که با عقایدم بسیار تعارض داشت. نام دکتر محمد تیجانی را به خاطر آوردم دیگر اینقدر کنجکاو شدم که تحقیقاتم را شروع کردم.
حدود دو تا سه سال از آن جرقه‌های اولی می‌گذشت. نهایتا در اینترنت با دکتر محمد تیجانی بیشتر آشنا شدم. کتاب‌های ایشان را خواندم و به این نتیجه رسیدم که تشیع،‌مذهب حقانی است.
از دکتر تیجانی نام بردید. چقدر ایشان را می‌شناسید‌؟
ایشان تا کنون بسیاری از مسلمانان غیرشیعه را با حقایق و معارف شیعه آشنا کرده و حدود دو میلیون نفر از طریق ایشان به تشیع گرویده‌اند. امیدوارم که خدا توفیقاتش را برایشان نازل کنند. من کتاب «آن‌‌گاه هدایت شدم» ایشان را خواندم کتب دیگری هم دارند مثل «مع الصادقین» با راستگویان و...
واکنش اطرافیان شما نسبت به تشرف شما چه بوده است؟
من پیش از تشرف با علمای مذهب شافعی صحبت کردم سوالاتم را پرسیدم جواب‌های نامعقول و غیرقابل قبول آنها بحث را به جایی کشانید که خادم مسجد من را از مسجد بیرون انداخت!
واقعا اطلاعات برخی اهل تسنن نسبت به مذهبشان بسیار کم است. همین سبب شده است که بسیاری از حقایق را آن طور که باید متوجه نمی‌شوند. برای وقایع متقن و استواری مثل غدیرخم دلایلی غیرمنطقی ذکر می‌کنند در صورتی که با سیاق خطابه مفاهیم بسیار واضح است. (کلمه ولایت را می‌گویم پس از جمله معروف «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» تعابیر «من اولی بکم من انفسکم» از حضرت رسول موید و مصدق نظریات شیعیان است. حال از احادیث یوم الدار، سفینه نوح،آیات تطهیر و.. بگذریم.)
به هر حال، وقتی دو سه روز پیش از عید غدیر به تشیع مشرف شدم تا حدی که می‌دانستم اعمالم را بر طبق احکام آنها عوض کردم. ولی متاسفانه به‌طور اتفاقی پدرم متوجه شد. متاسفانه او دیگر با من صحبت نمی‌کند. مرا تحریم اقتصادی کرده است‌؛ از ارث محرومم کرده و... مادرم هم خیلی ناراحت شد. متاسفانه اگرعلمای مذهب هم بفهمند اگر حکم قتلم را صادر نکنند، به دیوانگی متهمم می‌کنند.
پس با این تفاسیر چه چیز باعث شده که حاضر به مصاحبه شده‌ای؟
اینکه جوانان سنی که اطلاعات زیادی در مورد عقایدشان ندارند و حق جو هستند این سوال را از خود بپرسند که : «چرا امثال من شیعه شده‌اند؟» این باعث می‌شود که آنها تحقیقات جدی خود را شروع کنند و به دین و مذهب پدرانشان تکیه نکنند چرا که در مقابل خدا جوابی نخواهند داشت‌
چه آرمانی داری؟
می‌خواهم به امید خدا تحقیقاتم را بیشتر کنم،اطلاعاتم بیشتر شود و چندین زبان دنیا را بیاموزم تا بتوانم معارف شیعه را به مردم نقاط مختلف دنیا برسانم. دوست دارم راه دکتر تیجانی را بپیمایم
خیلی خوشحالم از اینکه نامم در زمره شیعیان مولا امیرالمومنین علی (علیه السلام) ثبت شده است.داستان مردی که ادعای شیعه بودن مولا را داشت برایم جالب بود. مولا فرمود: «تو دروغ می‌گویی! چرا که ما نام شیعیانمان را از ازل تا ابد نزد خود داریم‌! نام تو را در آنها ندیدم!» این برای من افتخار است که نامم در لیست شیعیان حضرت بوده است.
اهل بیت همگی نورند و از یک منبع که حق‌تعالی باشد طلب فیض می‌کنند اما به دلایل زمانی و اقتضائات موجود یکی درخشش بیشتری کرده و دیگری کمتر تابیده است اما میان اهل بیت عصمت وطهارت و 14 معصوم با کدام یک ارتباط بیشتری داری؟
من ارادت خاصی به مولا امیرالمومنین علی(علیه‌السلام) و همچنین حضرت صدیقه کبری، فاطمه زهرا (سلام الله علیها) دارم. طبیعی است که سیدالکونین حضرت ابا عبدالله الحسین (علیه السلام ) را هم بسیار دوست دارم.
چه آرزویی داری؟
آرزو دارم که شهید بشوم. دوست دارم اگر شهید شدم مثل آقا ابی‌عبدالله الحسین (علیه السلام‌) بی سر شوم. مثل آقا قمر بنی هاشم (علیه السلام‌) بی دست شوم. و در آن دنیا مثل بی بی دو عالم حضرت صدیقه کبری (س) قدرت عنایت به دیگران را داشته باشم.
مسئله دیگری هست که عنوان نمایید؟
دوست دارم مردم جدای از دین آبا واجدادشان دست به تحقیقات بزنند. واقعا پیگیر دین الهی باشند چرا که کسی واقعا دنبال مسیر حقیقت تلاش کند خداوند متعال راه را برایش نمایان می‌سازد. «من یتق الله یجعل له مخرجا» این قدر در قرآن به تفکر وتعقل سفارش شده است.
واقعا فکر کنند تحقیق و پژوهش کنند و آخرت دائمی را به دنیای زودگذر نفروشند‌.همچنین دوست دارم که به جوان‌ترها بگویم فکر نکنید که فرصت زیاد دارید.
نگویید: الان هر کاری خواستیم می‌کنیم. وقت پیری مکه می‌رویم و توبه‌ای می‌کنیم و تازه مسیر حق را می‌رویم. خیر‌. این اشتباه است. جوانترها فرصت را از دست ندهند و سریع‌تر جهت‌گیری خودشان را ایجاد کنند.


نظرات شما | لینک ثابت مطلب
هادی ح جوان 18 ساله شافعی اهل ارومیه که به مذهب اهل بیت پیوست .
سخنرانی ملا محمد شریف زاهدی در مورد تشرّف به مذهب تشیع

سخنرانی ملا محمد شریف زاهدی در مورد تشرّف به مذهب تشیع

دانلود کنید         حجم 112 کیلو


نظرات شما | لینک ثابت مطلب
سخنرانی ملا محمد شریف زاهدی در مورد تشرّف به مذهب تشیع
روایت قرطاس از زبان جابر بن عبد الله

روایت قرطاس از زبان جابر بن عبد الله
این روایت با چندین سند صحیح از طریق جابر بن عبد الله انصارى نیز نقل شده است؛ از جمله ابو یعلى موصلى در مسند خود مى‌نویسد:
حَدَّثَنَا ابْنُ نُمَیْرٍ، حَدَّثَنَا سَعِیدُ بْنُ الرَّبِیعِ، حَدَّثَنَا قُرَّةُ بْنُ خَالِدٍ، عَنْ أَبِی الزُّبَیْرِ، عَنْ جَابِرٍ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ (ص) " دَعَا عِنْدَ مَوْتِهِ بِصَحِیفَةٍ لِیَکْتُبَ فِیهَا کِتَابًا لا یَضِلُّونَ بَعْدَهُ وَلا یُضَلُّونَ "، وَکَانَ فِی الْبَیْتِ لَغَطٌ، وَتَکَلَّمَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ فَرَفَضَهَا رَسُولُ اللَّهِ.
از جابر نقل شده است که رسول خدا در هنگام از دنیا رفتن، کاغذى خواست که تا در آن چیزى بنویسد که بعد از آن نه گمراه بشوند و نه کسى را گمراه کنند. در خانه سر و صداى فراوانى بود، عمر بن الخطاب سخن گفت، پس رسول خدا آن را رد کرد.
أبو یعلی الموصلی التمیمی، أحمد بن علی بن المثنی (متوفاى307 هـ)، مسند أبی یعلی، ج 3   ص 394، ح1871 ، تحقیق: حسین سلیم أسد، ناشر: دار المأمون للتراث - دمشق، الطبعة: الأولى، 1404 هـ – 1984م.
هیثمى بعد از نقل این روایت مى‌نویسد:
رواه أبو یعلی وعنده فی روایة یکتب فیها کتابا لأمته قال لا یظلمون ولا یظلمون ورجال الجمیع رجال الصحیح.
ابویعلى آن را نقل کرده است . در روایت دیگرى آمده است که : نامه‌اى براى امتش در آن بنویسد که نه به کسى ظلم کنند و نه به آن‌ها ظلم شود» روایان تمام آن‌ها، راویان صحیح بخارى هستند.
الهیثمی، ابوالحسن نور الدین علی بن أبی بکر (متوفاى 807 هـ)، مجمع الزوائد ومنبع الفوائد، ج 4   ص 215 ، ناشر: دار الریان للتراث/‏ دار الکتاب العربی - القاهرة، بیروت – 1407هـ.
و صالحى شامى مى‌نویسد:
وروى أبو یعلى بسند صحیح عن جابر - رضی الله تعالى عنه - أن رسول الله - صلى الله علیه وسلم - دعا عند موته بصحیفة ...
ابو یعلى با سند صحیح از جابر بن عبد الله نقل کرده است که رسول خدا در هنگام وفاتشان صحیفه‌اى خواست ... .
الصالحی الشامی، محمد بن یوسف (متوفاى942هـ)، سبل الهدی والرشاد فی سیرة خیر العباد، ج 12   ص 247 ، تحقیق: عادل أحمد عبد الموجود وعلی محمد معوض، ناشر: دار الکتب العلمیة - بیروت، الطبعة: الأولى، 1414هـ.
ابن الاعرابى همین روایت را با سند ذیل نقل کرده است:

(541)- [539] نا مُحَمَّدُ بْنُ سَعْدٍ الْعَوْفِیُّ، نا إِسْمَاعِیلُ بْنُ عَبْدِ الْکَرِیمِ، قَالَ: حَدَّثَنِی إِبْرَاهِیمُ بْنُ عَقِیلٍ، عَنْ أَبِیهِ، عَنْ وَهْبِ بْنِ مُنَبِّهٍ، عَنْ جَابِرٍ، أَنَّ النَّبِیَّ (ص): " دَعَا عِنْدَ مَوْتِهِ بِصَحِیفَةٍ لَنَا لِیَکْتُبَ فِیهَا کِتَابًا لا تَضِلُّوا، قَالَ: فَحَلَفَ عَلَیْهِمْ عُمَرُ، حَتَّى نَقَضَهَا النَّبِیُّ (ص) "
ابن الأعرابی، أبو سعید أحمد بن محمد بن زیاد بن بشر (متوفاى340هـ) معجم ابن الأعرابی ، ج1، ص286، تحقیق: أحمد میرین سیاد البلوشی ، ناشر: مکتبة الکوثر / دار الکتب العلمیة ـ الریاض / بیروت، الطبعة: الأولى.
سند این روایت نیز مشکلى ندارد و تمام آن‌ها ثقه هستند.

احمد بن حنبل نیز همین روایت را با سند دیگر نقل کرده است:
حدثنا عبد اللَّهِ حدثنی أبی ثنا مُوسَى بن دَاوُدَ حدثنا بن لَهِیعَةَ عن أبی الزُّبَیْرِ عن جَابِرٍ أَنَّ النبی صلى الله علیه وسلم دَعَا عِنْدَ مَوْتِهِ بِصَحِیفَةٍ لِیَکْتُبَ فیها کِتَاباً لاَ یضلون بَعْدَهُ قال فَخَالَفَ علیها عُمَرُ بن الْخَطَّابِ حتى رَفَضَهَا .
الشیبانی،  ابوعبد الله أحمد بن حنبل (متوفاى241هـ)، مسند أحمد بن حنبل، ج 3   ص 346، ح14768 ، ناشر: مؤسسة قرطبة – مصر.
بنابراین، حتى اگر روایت ابن عباس و عمر قابل پذیرش نباشد، این روایت از طریق جابر بن عبد الله با سند صحیح نقل شده است.


نظرات شما | لینک ثابت مطلب
روایت قرطاس، جابر بن عبد الله
روایت قرطاس از زبان عمر بن الخطاب

روایت قرطاس از زبان عمر بن الخطاب
سند این روایت منحصر به ابن عباس نیست؛ بلکه حتى از زبان خود عمر بن خطاب نیز نقل شده است.
طبرانى در المعجم الأوسط مى‌نویسد:
عَنْ زَیْدِ بْنِ أَسْلَمَ، عَنْ أَبِیهِ، عَنْ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ، قَالَ: لَمَّا مَرِضَ النَّبِیُّ (ص) قَالَ: " ادْعُوا لِی بِصَحِیفَةٍ وَدَوَاةٍ، أَکْتُبُ لَکُمْ کِتَابًا لا تَضِلُّوا بَعْدَهُ أَبَدًا "، فَکَرِهْنَا ذَلِکَ أَشَدَّ الْکَرَاهَةِ، ثُمَّ قَالَ: " ادْعُوا لِی بِصَحِیفَةٍ أَکْتُبُ لَکُمْ کِتَابًا لا تَضِلُّوا بَعْدَهُ أَبَدًا "، فَقَالَ النِّسْوَةُ مِنْ وَرَاءِ السِّتْرِ: أَلا تَسْمَعُونَ مَا یَقُولُ رَسُولُ اللَّهِ (ص) فَقُلْتُ: إِنَّکُنَّ صَوَاحِبَاتُ یُوسُفَ، إِذَا مَرِضَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) عَصَرْتُنَّ أَعْیُنَکُنَّ، وَإِذَا صَحَّ رَکَبْتُنَّ عُنُقَهُ !، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): " دَعُوهُنَّ؟ فَإِنَّهُنَّ خَیْرٌ مِنْکُمْ "

از عمر بن خطاب نقل شده است که رسول خدا (ص) در هنگام بیماریش فرمود: «براى من کاغذ و دواتى بیاورید تا کتابى بنویسم که بعد از آن گمراه نشوید» این سخن او، ما را به شدت ناراحت کرد. رسول خدا (ص)  دو باره سخنش را تکرار کرد؛ پس زنان از پشت پرده گفتند: آیا سخن رسول خدا را نمى‌شنوید ؟ پس من گفتم: شما همانند زن‌هاى همراه یوسف هستید [زنان فاحشه‌اى که نیت بد نسبت به یوسف داشتند] وقتى رسول خدا مریض مى‌شود، چشمانتان اشک مى‌ریزد، وقتى سالم مى‌شود، بر گردن او سوار مى‌شوید. پس رسول خدا (ص) فرمود: کارى به آن‌ها (زنان) نداشته باشید که از شما ها بهتر هستند.
الطبرانی،  ابوالقاسم سلیمان بن أحمد بن أیوب (متوفاى360هـ)، المعجم الأوسط، ج 5   ص 288، ح5338 ، تحقیق: طارق بن عوض الله بن محمد،‏عبد المحسن بن إبراهیم الحسینی، ناشر: دار الحرمین - القاهرة – 1415هـ.


نظرات شما | لینک ثابت مطلب
روایت قرطاس، از زبان عمر بن الخطاب، طبرانى، المعجم الأوسط
نگاه کردن به چهره علی (علیه السلام) عبادت است

آیا روایت «نگاه کردن به چهره على (ع) عبادت است» با سند معتبر در منابع اهل سنت نقل شده است؟
پاسخ:
روایات متعددى در منابع اهل سنت در این زمینه وجود دارد که ثابت مى‌کند نگاه کردن به چهره نورانى امیرمؤمنان علیه السلام عبادت است.
این فضیلت، از فضائل بى‌نظیر امیرمؤمنان علیه السلام به شمار مى‌رود و چنین روایتى در باره هیچ یک از اصحاب و به ویژه خلفاى سه گانه در کتاب‌هاى اهل سنت یافت نمى‌شود.
نه تنها در باره خلفا چنین روایتى نیست؛ بلکه حتى طبق روایتى که بخارى نقل کرده است امیرمؤمنان علیه السلام از بودن با عمر کراهت داشت و دوست نداشت که چهره او را ببیند:
فَأَرْسَلَ إِلَى أَبِی بَکْر أَنِ ائْتِنَا، وَلاَ یَأْتِنَا أَحَدٌ مَعَکَ، کَرَاهِیَةً لِمَحْضَرِ عُمَرَ.
على (علیه السلام) به دنبال ابوبکر فرستاد که نزد ما بیاد؛ ولى هیچ کس با تو نباشد؛ زیرا از همنشینى با عمر کراهت داشت.
صحیح البخاری، ج5 ص 83، ح4240، 4241، کتاب المغازى، ب 38، باب غَزْوَةُ خَیْبَرَ
از نظر سندى نیز نمى‌توان بر آن اشکال گرفت؛ چرا که این روایت حد اقل از هیجده نفر از اصحاب نقل شده است، حتى اگر تمام سند‌هاى آن ضعیف باشد، بازهم حجت است؛ چرا که برخى از علماى اهل سنت روایتى را که از چهار نفر اصحاب نقل شده، متواتر دانسته‌اند.

ادامه مطلب

 


نظرات شما | لینک ثابت مطلب
اهل سنت، نگاه کردن به چهره علی (علیه السلام) عبادت است، چهره امام علی
گفتگویی با جناب آقای ملازاده (توهین) ق 2

توهین

بیننده:

ببخشید من سؤالی از شما داشتم.

مجری برنامه (آقای ملازاده) :

بله.

بیننده:

شما الان در مقامی نشسته اید که مردم را راهنمایی می کنید. درست است؟

مجری برنامه (آقای ملازاده) :

خوب، شما چه اشکالی اینجا می‌بینید؟

بیننده:

من اشکالم این است که چند دقیقه پیش به شما زنگ زدم و خیلی به من توهین کردید. از این میکروفون، اسم حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) در می آید، چرا به مردم بی احترامی می‌کنید؟

مجری برنامه (آقای ملازاده) :

در برنامه یا خارج از برنامه؟

بیننده:

همین برنامه‌ای که الان من خدمت‌تان زنگ زدم.

مجری برنامه (آقای ملازاده) :

عرض می‌کنم من در برنامه به شما توهین کردم، یا خارج از برنامه؟

بیننده:

توی خود برنامه بود.

مجری برنامه (آقای ملازاده) :

چه توهینی کردم به شما؟

بیننده:

زنگ زدم گفتم: من برادر دینی تو هستم. شما گفتید: تو دشمن من هستی.

مجری برنامه (آقای ملازاده) :

این، برنامه نبود. خارج از برنامه بود.

بیننده:

فرقی نمی‌کند.

مجری برنامه (آقای ملازاده) :

خیلی فرق می‌کند.

بیننده:

هیچ فرقی نمی‌کند. توهین کردن، در برنامه و خارج از برنامه ندارد. یعنی شما در برنامه به کسی توهین نمی‌کنید، ولی خارج از برنامه توهین می‌کنید؟

مجری برنامه (آقای ملازاده) :

چرا گوش نمی‌کنید؟ فقط زر زر حرف می‌زنید؟ و به حرفم گوش نمی‌کنید.

بیننده:

دیدید که باز هم توهین کردید؟ آیا در اسلام آمده است که به کسی توهین کنید؟ آیا پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) این کار شما را می‌کرد؟

مجری برنامه (آقای ملازاده) :

برو پی کارت، برای اینکه نمی‌فهمی، مردک! برای اینکه نفهمی.

بیننده:

این حرف‌های تو، توهین است


نظرات شما | لینک ثابت مطلب
گفتگویی با جناب آقای ملازاده (توهین) ق 2
<   <<   11   12   13   14   15   >>   >
***
*****
مطالب جذاب
کشکول شیخ بهایی دفتراول
کشکول شیخ بهایی دفتردوم
کشکول شیخ بهایی دفترسوم
کشکول شیخ بهایی دفترچهارم
کشکول شیخ بهایی دفترپنجم
داستان های آموزنده
خواندنی های شگفت آور
آیا می دانید؟....حتما بخوانید
عدد 13 را مبارک می‌دانم
زندگینامه پیامبراسلام(ص)
بخش سریال نرم افزارها
چند روش برای تقویت مغز
سرگذشت اسکنر مقدونی
نگاهی به دیوار چین..............
حر شهدای جنگ که بود؟؟؟
چرا نام ائمه در قرآن نیامده؟.......
قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص)
چهل نکته درباره حرم امام رضا(ع)
فیلترینگ و نظارت بر اینترنت درجهان
تونل توحید در مقایسه با تونل خرم-زال
بیو گرافی شیطان رجیم ........
بومی‌سازی یک سامانه موشکی
کارت هوشمند سوخت................
یورش به حوزه 117 ...............
مادرشهیدی که بازیگر شد
ناگفته‌های دیدار نمایندگان‌کاندیداها با رهبری
سورپریز پارتی های زهره کاظمی
افشای ابعاد تازه‌ای از "فتنه‌ بزرگ"
با موزیلا فایرفکس باشید
دانلودکتب فیزیک پیام نور
دانلود کتب کامپیوتر پیام نور
دانلودکتب ریاضی پیام نور
دانلودکتب صنایع پیام نور
دانلودکتب آمار پیام نور
بمب اتم چیست ؟
سایت های کاربردی
قضاوت با شما
آموزش آپدیت نود32 واسمارت سچریتی
motherboard چیست و چه کاری انجام می دهد ؟
CPU چگونه ساخته میشود؟
عکس هایی از دختر میرحسین موسوی
مصر به روایت کاریکاتور
تنظیمات موزیلا فایر فکس
وهن مسجد مقدس جمکران در سایت منتسب به موسسه تنظیم
تصاویرهتاکین به امام هادی در فیس بوک
گفت‌وگوی رجانیوز با ابوشریف از اولین فرماندهان سپا
آثار و خواص تمام یک‌صد و چهارده سوره قرآن کریم
«علی مع الحق والحق مع علی»
تاریخچه وهابیت
متن کامل خطبه پیامبر اکرم(ص) در غدیر خم
متن کامل غدیر خم (عربی)
متن نامه عمر بن خطاب به معاویه
خلاصه‌ای از زندگانی حضرت فاطمه(س)
علمای معتبر اهل سنتی که شیعه شده اند
این واقعیت ها شما را شگفت زنده می کنند!
فشارخون بالا
آشنایی با اصحاب ایرانی ائمه(ع)
من هم در اغتشاشات 88 بودم
دانلودسخنرانی های دکتر عباسی
سخن بزرگان
چگونه کسی که نشانه های دین را نمی شناسد به بهشت برود؟ [عیسی علیه السلام]
عضویت
 
اوقات شرعی