ابن تیمیه الحرانی الحنبلی، ابوالعباس أحمد عبد الحلیم (متوفاى 728 هـ)، مجموعة الفتاوى ، ج18، ص216، تحقیق : عامر الجزار / أنور الباز ، ناشر: دار الوفاء.
عکس جلد
عکس صحفه دوم
عکس صفحه مورد نظر
ابن تیمیه الحرانی الحنبلی، ابوالعباس أحمد عبد الحلیم (متوفاى 728 هـ)، کتب ورسائل وفتاوی شیخ الإسلام ابن تیمیة، ج 18، ص377 ، تحقیق: عبد الرحمن بن محمد بن قاسم العاصمی النجدی، ناشر: مکتبة ابن تیمیة، الطبعة: الثانیة. طبق برنامه الجامع الکبیر .
اگر می توانید اثبات کنید که این روایت دروغ است چرا آن را از سنن ترمذی حذف کرده اید ؟
تحریف نظر ترمذی در مورد حدیث أنا دار الحکمة
در سنن ترمذی موجود بعد از ذکر روایت «أنا دار الحکمة وعلی بابها» آمده است که:
قال رسول اللَّهِ صلى الله علیه وسلم أنا دَارُ الْحِکْمَةِ وَعَلِیٌّ بَابُهَا قال هذا حَدِیثٌ غَرِیبٌ مُنْکَرٌ
نظر ترمذی طبق نقل طبری :
اما محب الدین طبری نقل می کند که نظر ترمذی آن است که این روایت حسن است !!!
وی در مورد این روایت می نویسد :
ذکر أنه باب دار الحکمة: عن علی رضی الله عنه قال قال رسول الله صلى الله علیه وسلم ( أنا دار الحکمة وعلی بابها ) أخرجه الترمذی وقال حدیث حسن.
در مورد این مطلب که علی درب خانه حکمت است : از علی روایت شده است که رسول خدا (ص) فرمودند : من خانه حکمتم و علی درب آن است.
این روایت را ترمذی نقل کرده و آن را حسن می داند !!!
الطبری، ابوجعفر محب الدین أحمد بن عبد الله بن محمد (متوفاى694هـ)، ذخائر العقبى فی مناقب ذوی القربى ، ج1، ص77 ، ناشر : دار الکتب المصریة – مصر. (طبق برنامه الجامع الکبیر.
عکس جلد
عکس صفحه مورد نظر
روایت «أنا مدینة العلم وعلى بابها» با سندهاى معتبر نقل شده است، سه تن از بزرگان تاریخ اهل سنت؛ مثل محمد بن جریر طبرى، حاکم نیشابورى و متقى هندى تصریح کرده بودند که روایت صحیح است. عدهاى دیگرى که تعداد آنها زیادتر بود، گفته بودند که روایت «حسن» است. از طرف دیگر ثابت کردیم که روایت «حسن» با روایت «صحیح» از نظر حجیت هیچ تفاوتى ندارد و قطعا حجت است.
همچنین عدهاى از بزرگان اهل سنت به آن حضرت لقب «باب مدینة علم» دادهاند که نشان مىدهد، صحت حدیث براى آنها ثابت شده بوده است.
اما در عین حال، چرا مردم از على بن أبى طالب رویگردان هستند و به جاى وارد شدن از دورازه علم نبوى؛ از پنجره، دیوار و سقف مىخواهند وارد شوند؟
لینک PDF این مقاله:
http://www.valiasr-aj.com/image_user/madinatolem/madinatulelm.pdf