آموزش Flash MX فلش ام ایکس قسمت سوم
معرفی ابزارها:
Oval Tool
این ابزار برای رسم دایره و بیضی استفاده می شود و به طور پیش فرض بیضی رسم می کند ، که با پایین نگه داشتن Shift می توانیم اقدام به رسم دایره کنیم . (توجه کنید که خط دور دایره با مشخصات همان خطی رسم می شود که در Line Tool مشخص شده است .) کلید گرم این ابزار (O) است .
فضای بیرونی شکل رسم شده را Stroke تشکیل می دهد و فضای داخلی شکل Fill است ، که این قاعده برای تمامی اشکال بسته برقرار است .
در Properties این ابزار ، دو ناحیه تعیین رنگ وجود دارد ، یکی برای Line Stroke و دیگری برای Fill Stroke و این تفاوتی است که Properties ابزار Oval با Line دارد .
Rectangle Tool
این ابزار برای رسم چهارضلعی استفاده می شود و در صورتی که بخواهیم یک چهارضلعی با اضلاع هم اندازه رسم کنیم ، باید از کلید Shift کمک بگیریم . کلید گرم آن ، کلید (R) است .
این ابزار فقط دارای Option بوده و Properties ندارد .
Round Rectangle Radius
با کلیک بر روی این Option ، پنجره ای باز می شود که می توان با دادن عدد 0 تا 999 میزان گرد بودن گوشه های شکل را تنظیم کرد . (هر چقدر این عدد بزرگ تر باشد ، شکل به دایره شبیه تر می گردد. )
نکته : هنگامی که از این ابزار استفاده می کنیم ، می توانیم با کلیدهای جهت نمای بالا و پایین نیز میزان گرد بودن و یا نوک تیز بودن زاویه های چهار ضعلی مان را همراه با فشردن دکمه ماوس انجام دهیم . در این روش این عمل با دقت چشم انجام می گیرد نه انتخاب عدد.
Arrow Tool
برای انتخاب اشیاء و نیز جابجایی آنها از این ابزار استفاده می شود . دقت داشته باشید که وقتی شکلی را به حالت انتخاب می بریم به صورت مشبک مشاهده می شود . کلید گرم این ابزار (V) است .
نکته : برای اینکه تمام قسمتهای (Fill , Stroke) انتخاب شوند ، بایستی دابل کلیک کنیم .
این ابزار چهار حالت دارد ، که این حالات دقیقاً بستگی به موقعیت قرار گرفتن بر روی شکل دارند :
1- در حالتی که به نشانگر ماوس شکل یک + فلش دار اضافه می شود ، برای جابجایی یک شکل استفاده می شود .
2- در حالتی که به نشانگر ماوس شکل یک مستطیل نقطه چین اضافه می شود ، امکان انتخاب کل شکل در اختیار کاربر است .
3- در حالتی که به نشانگر ماوس یک فلش به همراه یک زاویه 90 درجه اضافه و مشاهده می شود ، می توان مربع یا مستطیل را از یکی از گوشه های آن تغیر شکل داد . (کشیدگی یا فرورفتگی ایجاد کرد.)
4- و حالت آخر وقتی است که به دنبال نشانگر ماوس یک فلش به همراست.
Pencil Tool
به کمک این ابزار می توانیم خطوطی را طبق حرکت دست رسم نماییم ،Properties این ابزار دقیقاً مانند Line Tool است. کلید گرم این ابزار (Y) است .
البته Option آن دارای سه گزینه است که در زیر توضیح آن را مشاهده می کنید :
Straighten : در این حالت خطور رسم شده با زاویه های 90 درجه رسم می شود .
Smooth : در این حالت زاویه ها کاملا نرم رسم می شوند .
Ink : در این حالت که تلفیقی از دو حالت قبل است ، حرکت دلخواه دست را رسم می کند.
توجه : ابزارهایی که برای تغییر شکل خطوط Pencil استفاده می شوند ، جزء Option های Arrow نیز هستند . یعنی خطوط یا اشکال رسم شده را به کمک گزینه Straighten تیز کرده و به وسیله ابزار Smooth نرم می کند . برای همین این دو گزینه با تواناییهای مشابه عمل می کنند .
Brush Tool
این ابزار که برای رنگ آمیزی اشکال استفاده می شود ، با کلید گرم (B) فعال می گردد . properties آن که فقط توانایی تغییر رنگ دارد ، پیچیدگی خاصی نداشته و Option آن دارای گزینه های زیر است :
Brush Mode : در این قسمت حالتهای مختلف رنگ کردن یک شکل را انتخاب می کنیم ، که این حالتها خود به گزینه های زیر تقسیم می شوند :
- Paint Normal : در این حالت ابزار قلم مو را هرجا که بکشیم ، رنگ می کند .
- Paint Fills : در این حالت فقط ناحیه هایی که با Fill Color رنگ شده اند،تحت تاثیر قرار می گیرند .
- Paint Behind : در این حالت پشت شکل رنگ می شود .
- Paint Selection : در این حالت فقط مناطقی که انتخاب شده اند رنگ می گیرد .
- Paint Inside : دراین حالت محلی را که در آن شروع به رنگ آمیزی کرده ایم در همان منطقه رنگ می کند.
از دیگر گزینه های Option در این ابزار دو گزینه زیر نیز هست :
Brush Size : اندازه سر قلم را تعیین می کند .
Brush Shape : شکل سر قلم را در این گزینه تعیین می کنیم .
Fill Transform Tool
از این ابزار برای رنگ آمیزی با رنگهایی که دارای طیف نور(Gradient) می باشند ، استفاده می کنیم .کلید گرم این ابزار Fill Color می باشد .
البته باید توجه داشته باشید که از رنگهای Gradient دار با ابزارهای دیگر نیز می توان استفاده کرد . اما این گزینه توانایی این را دارد که شما بتوانید جهت تابش نور به شیء ، مرکز نقطه رنگی ، جهت حرکت طیف رنگ و کارهایی از این دست را انجام دهید .
البته این تغییرات همگی بر روی Fill Color صورت می گیرد و در حالتی که بخواهید این تغییرات بر روی Stroke نیز اعمال شود ، باید ابتدا Stroke را به Fill تبدیل کنید . مراحل انجام این کار به صورت زیر است :
1- ابتدا Stroke مورد نظر را انتخاب کرده .
2- از منوی Modify گزینه Shape را انتخاب کنید .
3- مسیر مقابل را انتخاب کنید :
منوی Modify ، گزینه ی Shape و سپس Convert line to fill
4- سپس از قسمت Fill Color یکی از انواع Gradient را انتخاب کرده و نتیجه را مشاهده کنید
منبع :سایت شهید آوینی
آموزش Flash MX فلش ام ایکس